آستارا ۸۷ مسجد دارد و قبل از شیوع کرونا در اغلب آنها در مناسبت ها و آئین های ملی و مذهبی برنامه های متنوع اجرا می شد، اما با تعطیلی اماکن و اجتماعات برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، امروزه در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی، مساجد مختلفی به نام محلات، حسینیه ها و هیات های مذهبی آستارا به چشم می خورد.

آستارا ۸۷ مسجد دارد و قبل از شیوع کرونا در اغلب آنها در مناسبت ها و آئین های ملی و مذهبی برنامه های متنوع اجرا می شد، اما با تعطیلی اماکن و اجتماعات برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، امروزه در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی، مساجد مختلفی به نام محلات، حسینیه ها و هیات های مذهبی آستارا به چشم می خورد.

دبیر ستاد رسیدگی به امور مساجد روز دوشنبه اظهار کرد: طبق تصمیم ستاد مقابله با کرونا در شهرستان، به ائمه جمعه مساجد ابلاغ شده است تا در فضای مجازی مسجد معنوی ایجاد و نمازگزاران و اهالی محل را عضو کنند.

جمشید مهدوی افزود: ائمه جماعات موظف شده اند از بیانات خود پیرامون مسائل شرعی و ماه مبارک رمضان، محتواهای یک دقیقه ای صوتی و تصویری تهیه و در مساجد مجازی منتشر کنند و چند کار ارزشمند نیز تولید و منتشر شده است.

وی ادامه داد: ائمه جماعات شماره های تلفن همراه خود را در اختیار اعضای مساجد مجازی قرار می هند تا در صورت ضرورت، به سئوالات و شبهات دینی و مذهبی اهالی پاسخ داده شود.

وی بیان کرد: در بقعه امامزادگان ابراهیم و قاسم (ع) آستارا نیز با همکاری خادمان افتخاری و همکاران اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان، در قالب طرح های نسیم رحمت و انتظار، محتواهای تصویری جذاب تولید و در شبکه های اجتماعی منتشر می شود.

مهدوی اظهار کرد: فعالیت مساجد مذهبی به برنامه های معنوی محدود نمی شود، بلکه طبق تفاهم با کمیته امداد امام (ره)، هر روز یک مسجد در طول ماه رمضان، ۲۰۰ وعده غذا را طبخ و در میان نیازمندان محل توزیع می کنند.

دبیر ستاد رسیدگی به امور مساجد آستارا  گفت: اگر آستارا از نظیر شیوع کرونا بعد از ۱۵ اردیبهشت ماه جزو شهرستان های سفید اعلام نشود، همچنان به فعالیت مساجد در فضای مجازی ادامه خواهیم داد.

دبیر ستاد رسیدگی به امور مساجد آستارا  گفت: اگر آستارا از نظیر شیوع کرونا بعد از ۱۵ اردیبهشت ماه جزو شهرستان های سفید اعلام نشود، همچنان به فعالیت مساجد در فضای مجازی ادامه خواهیم داد.

حجت الاسلام مهدی بهره ور امام جماعت مسجد مجازی روستای کانرود آستارا نیز گفت: این مسجد بیش از ۱۷۰ عضو دارد و روز به روز بر شمار اعضای آن افزوده می شود و با تهیه و انتشار برنامه های دینی متنوع، برای جذب مخاطب بیشتر تلاش می کنیم.

مدیر هیات مذهبی ثارالله در فضای مجازی آستارا نیز گفت: اغلب اعضای این گروه را استادان دانشگاه و مسئولان تشکیل می دهند و ختم قرآن، نشر آموزه های مرتبط با مهدویت و شعائر اسلامی و انقلابی از فعالیت های این گروه است.

محمد داداش زاده اصل مدیر گروه ماه خدا و مسجد امام حسین (ع) نیز گفت: معرفی شهدای شهرستان و انتشار مفاهیم صوتی، تصویری و ویدئویی قرآنی و مرتبط با ماه مبارک رمضان را ادامه می دهیم و اعضا در این راستا فعالیت می کنند.

حسین تاروردی از مدیران مسجد مجازی امام جعفر صادق (ع) نیز انتشار دعای روزانه ماه مبارک رمضان، ترویج همخوانی دعای فرج، نکوداشت شهدا و نشر احادیث و روایات را از جمله فعالیت های اعضای این گروه اعلام کرد.

سید اسماعیل موسوی از مدیران مسجد مجازی فاطمه الزهرا (س) آستارا دعا برای درگذشتگان، فیلم های یک دقیقه ای تلاوت قران توسط قاریان و حافظان برجسته، شعرخوانی شعرا در باب مسائل مذهبی و ماه رمضان و ترویج نیکوکاری و مشارکت آحاد جامعه در رزمایش مواسات را از اقدامات این مسجد برشمرد.

امام جمعه و فرمانده قرارگاه رزمایش مواسات در آستارا نیز در خصوص فعالیت اعضای این گروه در فضای مجازی گفت: این گروه نزدیک به ۱۸۰ عضو دارد و اغلب آن را خیران و نیکوکاران تشکیل می دهند و گروه در عمل به فرمان سراسری رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک مومنانه به نیازمندن، تشکیل شده است.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا افزود: کمک های مردمی در قالب کالاها و ارزاق عمومی به ارزش ۲ میلیون ریال و ۵۰۰ هزار ریال وجه نقد به نیازمندان توزیع خواهد شد و این اقدام فرهنگی و انسان دوستانه در ترویج همدلی و مهربانی در جامعه موثر است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است و حدود ۱۷ درصد جمعیت آن را اهل سنت تشکیل می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.