به گزارش خبرنگار مهر، حسین نحوی نژاد پیش از ظهر شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی گیلان در سالن غدیر استانداری با اشاره به اینکه در کمیته سازمان برنامه و بودجه استان توجه خاصی به مهدهای کودک شده است، اظهار کرد: در برخی زمان‌ها با سپردن موارد پایه‌ای به مردم دستگاه‌های دولتی از نقش خود غافل می‌شوند.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب بسیاری از مردم از آموزش پیش دبستانی محروم بودند، افزود: بعد از انقلاب و با توجه به افزایش درصد شهرنشینی و بهره مندی بیشتر افراد از خدمات نیازمندی به سپردن فرزندان به مراکز نگهداری برای فراگیری و آموزش برخی امور افزایش یافت.

نحوی نژاد با اشاره به نقش مهدهای کودک در آموزش به کودکان، گفت: متأسفانه مهدهای کودک با وجود تلاش‌های فراوان در این بخش از حمایت‌های دولتی بهره مند نیستند.

وی با بیان اینکه همگان معتقدند که بسیاری از موضوعات را می‌توان با بازی به کودکان آموزش داد، تصریح کرد: وجود مشکلات اقتصادی و نبود فرهنگ مناسب در این بخش سبب شده که آنگونه که شایسته است از مهدهای کودک حمایت نشوند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به گلایه برخی در زمینه ارائه آموزش‌های خارج از عرف در مهدهای کودک و اینکه این مراکز نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودکان برای آینده دارند، ادامه داد: ما در سطح مهدهای کودک شاهد آموزش‌های خوبی در حوزه فرهنگ اسلامی و دینی هستیم. قطعاً خانواده نیز در این میان نقش دارد و در صورتی خانواده‌ها در جهت فرهنگ اسلامی حرکت کنند قطعاًً کودک‌ها نیز در آن مسیر گام بر می‌دارند.

وی با بیان اینکه گیلان دارای ۵۰۰ مهدکودک زیر نظر سازمان بهزیستی است که به بیش از ۱۵ هزار کودک در حوزه شهری، روستایی و حاشیه شهر خدمات ارائه می‌دهند، اظهار کرد: ۳۶۲ مهد شهری با پوشش بیش از ۱۱ هزار کودک بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند.

نحوی نژاد با اشاره به فعالیت ۱۱۵ مهد کودک روستایی با پوشش بیش از دو هزار و ۲۰۰ کودک و ۲۰ مهد در حاشیه شهر با پوشش بیش از ۷۰۰ کودک، گفت: به دلیل عدم صرفه اقتصادی بسیاری از مهدها تعطیل می‌شوند.

ارائه دو بسته پیشنهادی حمایتی از مهدهای کودک

وی به برخی موازی کاری‌ها میان سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه نیز اشاره و تصریح کرد: با بازگشایی مراکز پیش دبستانی در سال‌های اخیر شاهد بروز مشکلاتی برای ثبت نام از نوآموز آموزش دیده در مراکز بهزیستی در مدارس هستیم.

مدیر کل بهزیستی همچنین با اشاره به راه اندازی خانه بازی و خانه دوست توسط شهرداری و نبود نظارت کافی بر عملکرد این مراکز که همان کار مهدهای کودک را انجام می‌دهند، گفت: بهزیستی برای جذب مربی فیلترهای بسیاری دارد در حالی در این مراکز هیچ نظارتی وجود ندارد.

وی همچنین به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مهدهای کودک همانند سایر واحدها اشاره کرد و افزود: تعطیلی دو ماه به مهدهای کودک از نظر اقتصادی خسارت و آسیب فراوانی وارد کرده که نیازمند حمایت‌های ویژه از سوی دولت هستند.

نحوی نژاد با اشاره به تهیه بسته پیشنهادی با دو برد کوتاه و بلند مدت برای جبران بخشی از خسارت‌ها مهدهای کودک، از مسئولان استان خواست تا تلاش خود را برای جلب حمایت از این مجموعه نیز انجام دهند.

تسهیلات ۱۶ میلیون تومان برای مهدهای کودک

در ادامه این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با اشاره به تعیین سه حوزه برای جبران خسارت از سوی دولت، اظهار کرد: مهدهای کودک در قالب بخش خدماتی جز ۱۱ رسته تعیین شده از سوی دولت هستند.

آرش فرزام صفت با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا نیز بسیاری از مهدهای کودک صرفه اقتصادی برای دارندگان آن نداشته‌اند، افزود: در صورت افزایش شهریه مهدهای کودک خانواده‌ها توانایی ثبت نام فرزندان خود در این مراکز را ندارند.

وی به پیش بینی تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی به ازای هر واحد با نرخ ۱۲ درصد و تنفس شش ماهه را یکی از بسته‌های حمایتی دولت از مهدهای کودک عنوان کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.