حبیب جهانساز روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی در سه ماهه بهار و تیرماه امسال صادرات چای کاهش داشته است و این روند کاهشی به دلیل کیفی سازی چای ، حمایت و استقبال مصرف کنندگان به خرید و مصرف چای داخلی بعنوان محصولی سالم و عاری از هرگونه سموم شیمیایی  همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: براساس این آمار  در چهار ماهه نخست امسال 29هزار و 600تن چای به ارزش 146میلیون دلار وارد شده است که نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی 79درصد و از نظر ارزشی 89درصد افزایش نشان می دهد که در این مدت دو هزار و 153تن چای به ارزش یک میلیون و 957 هزار دلار صادر شده است که از نظر وزنی 54درصد و از نظر دلاری 69درصد کاهش داشته است.

وی افزود: درحالی که میانگین قیمت یک کیلوگرم چای وارداتی در این مدت چهار دلار و 95 سنت بود ولی میانگین قیمت یک کیلوگرم چای صادراتی 9دهم دلار یعنی کمتر از یک دلار بوده است .

وی تصریح کرد: صادرات چای توسط بخش خصوصی انجام می گیرد و بیشتر به کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان، روسیه ، ترکمنستان ، عراق و افغانستان صادر می شود.

رییس سازمان چای کشور  یادآورشد: روند کاهشی صادرات چای در سال جاری نشان می دهد که حجم بیشتری از چای تولید در داخل کشور مصرف می شود و این موضوع برنامه ریزی بیشتر برای کیفی سازی ، افزایش تولید در واحد سطح ، مدیریت باغ را ضروری می سازد.

وی تصریح کرد: در فصل زراعی چای  از ابتدای اردیبهشت  تا پایان مهر ماه امسال 126هزار و 753تن برگ سبز به ارزش بیش از  سه هزار و 434 میلیارد و 18میلیون ریال با قیمت تضمینی از چایکاران شمال خریداری شده است که 45درصد آن درجه یک و 54درصد آن درجه دو بوده است.

از این مقدار بیش از 28هزار تن چای خشک کیفی تولید و به بازار عرضه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.