مهدی میر اشرفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ترخیص 25 قلم کالاهای اساسی از گمرکات کشور در این مدت 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
وی میانگین ماهیانه ارزش کالاهای اساسی ترخیص شده از گمرکات را یک میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: هیچ گونه کمبودی در کالاهای اساسی در کشور ما وجود ندارد چرا که به اندازه سال گذشته و حتی در برخی از اقلام بیشتر از سال پیش واردات داشتیم و ارز مورد نیاز آن تاکنون تامین شده است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرکات ایران با اشاره به اینکه نگاه گمرک ایران بیشتر به کشورهای همسایه خود است، اضافه کرد: با توجه به اینکه با کشور عراق به لحاظ مسایل فرهنگی، اجتماعی، دینی و مذهبی اشتراکات زیادی داریم به همین دلیل بیشترین توجه در تجارت خارجی در ایران به سمت این کشور است.
میراشرفی یادآور شد: براساس برآوردهای انجام شده تا پایان سال جاری حجم صادرات کالا به عراق به 9 تا 10 میلیارد دلار خواهد رسید که حدود 50 درصد آن از طریق مرز باشماق صادر می شود.
وی گفت: می طلبد همه دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی از جمله گمرک عنایت ویژه به مرزهای مشترک ایران با عراق داشته باشند.

** فعالیت مجدد دستگاه ایکس ری گمرک باشماق تا پایان امسال
رئیس کل گمرکات ایران به وضعیت مرز باشماق مریوان و بازارچه مله خورد سروآباد در استان کردستان اشاره کرد و افزود: مرز باشماق یکی از بزرگترین مرزهای ایران اسلامی با کشور عراق است.
میراشرفی اضافه کرد: در بازدیدی که روز یکشنبه هفته جاری از مرز باشماق مریوان داشتیم از نزدیک در جریان مشکلات گمرکی این مرز قرار گرفتیم.
وی اظهار داشت: دستگاه ایکس ری موجود در مرز باشماق مریوان مدتی است خراب شده و در این سفر وعده تعمیر آن را تا پایان سال جاری دادیم.
رئیس کل گمرکات ایران یادآور شد: گمرک به سمت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه هایی همچون تجهیز گمرکات کشور به دستگاه ایکس ری پیش خواهد رفت.
وی افزود: علاوه بر ایکس ری هایی که در مرز باشماق داریم بخش خصوصی را هم ترغیب خواهیم کرد در دیگر مرزهایی که توجیه دارند اقدام به نصب این دستگاه کنند.
میراشرفی اضافه کرد: در خصوص ساماندهی و استفاده از شیوه جدید ارزیابی کالاها به سمتی خواهیم رفت که از پتانسیل مرز در راستای آبادانی کشور و استان های مرزی همچون کردستان نهایت استفاده شود.
وی گفت: در خصوص بازارچه های مرزی هم گمرک نگاه کمک به مردم مرزشنین را دارد لذا در راستای رونق این بازارچه ها و رعایت قوانین و مقررات تجاری در آن نهایت تلاش خود را بکار می گیریم.

** ایجاد دروازه مشترک مرزی بین ایران و عراق
رئیس کل گمرکات ایران به تشریح ایجاد دروازه مشترک مرزی نیز پرداخت و افزود: به منظور تسهیل تجارت در مرزها در دو مسیر باید گام برداریم یکی از آنها هماهنگی ها در بین دستگاه های داخلی است که این مهم مدیریت واحد مرزی را بدنبال خواهد داشت.
میراشرفی اضافه کرد: مسیر بعدی هماهنگ شدن با کمرگ کشور مقابل است که این به معنای ایجاد دروازه مشترک تجاری خواهد بود.
وی یادآور شد: اسفند ماه امسال مسئولان گمرک اقلیم کردستان عراق در گمرک ایران حضور پیدا می کنند و در خصوص برنامه ای که ما بتوانیم دروازه مشترکی داشته باشیم، بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.
رئیس کل گمرکات ایران اظهار داشت: با تحقق برنامه مذکور علاوه بر کاهش کنترل شاهد تسهیل تجارت در مرز، کاهش مدت زمان ترخیص کالا و به تبع انتفاع تجار، بازرگانان و مصرف کنندگان خواهیم بود.
رئیس کل گمرکات ایران در سفر خود به کردستان از مرز باشماق مریوان، بازارچه مرزی مله خورد سروآباد نیز بازدید کرد و نشستی با تجار و بازرگانان در نقطه صفر مرزی مریوان داشت، بازدید از ساختمان جدید گمرک سنندج و نشست با حضور کارکنان اداره کل گمرک کردستان از دیگر برنامه های میر اشرفی در سفر دو روزه (یکشنبه و دوشنبه) به استان کردستان بود.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.