به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا اردکانیان روز سه شنبه در آیین افتتاح مرحله نخست آب‌ شیرین ‌کن 100هزارمترمکعبی بندرعباس اظهار داشت: در طول پنج سال اخیر بیش از پنج میلیون نفر در روستاها از نعمت دسترسی به شبکه های آب سالم و بهداشتی برخوردار شدند.
وی ادامه داد: درحال حاضر حدود 75 درصد جمعیت روستایی از نعمت آب شرب سالم برخوردار هستند که در دنیا غرور آمیز است.
وزیر نیرو در خصوص طرح نمک زدایی از آب دریا برای مصرف آب شرب مردم بندرعباس نیز گفت: حضور سرمایه گذاران نقش مهمی در طرح آب شیرین کن 100هزار مترمکعبی داشته اند که امیدواریم طبق برنامه مرحله های بعدی نیز زودتر به بهره برداری برسد.
اردکانیان ادامه داد: همچنین 71 طرح نمک زدایی در حال ساخت و بهره برداری داریم که میزان تولید آن در شبانه روز به 410 هزار میلیون مترمکعب می رسد.
وی تصریح کرد: سهم دولت تدبیرو امید در موضوع نمک زدایی، 40 آب شیرین کن با ظرفیت 280 هزار مترمکعب است که 30 مورد آن با ظرفیت 192 هزار مترمکعب در استان هرمزگان قرار دارد.
وزیر نیرو در خصوص وضعیت قراردادهای آب شیرین کن ها نیز بیان داشت: تا کنون 142 قرارداد مشارکت بخش خصوصی با حجم 73 هزار میلیارد ریال از ابتدای دولت یازدهم و قبل از آن به امضا رسیده است.
به گفته اردکانیان، این حجم قراردادها از دولت یازدهم تا کنون به 50 هزار میلیارد ریال رسیده است.
وزیر نیرو یادآور شد: هم چنین با 32 هزار مترمکعب آب تمامی جزیره های استراتژیک توسط آب شیرین کن ها در شبانه روز تامین می شود.
به گفته وی، آب شیرین کن 100مترمکعبی در سال 91 قرارداد آن با بهره برداری 21 ساله با میزان سرمایه گذاری آن 240 میلیون دلار منعقد شده است.
اردکانیان ادامه داد: نرخ پایه فروش برای 6 سال نخست از جانب سرمایه گذاران و خرید تضمنی توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای هر متر مکعب 2100 تومان و برای 15 سال بعد برای هر مترمکعب 675 تومان است.
وزیر نیرو اضافه کرد: براساس صورت های مالی سال 96 قیمیت تمام شده آب شرب شهری 9760 ریال و روستایی 10 هزار و983ریال محاسبه شده است.
اردکانیان افزود: در همین سال تنها 48 درصد قیمت تمام شده از مشترکان شهری و در بخش روستایی 24 درصد قیمت تمام شده از مشترکان دریافت می شود بنابراین دقت در شیوه مصرف آب شرب بسیار مهم و حائز اهمیت است.
وی در بخش افزایش ظرفیت نیروگاهی نیز بیان داشت: از ابتدای دولت سال 92 تا کنون نزدیک به 10 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده و هم اکنون افزون بر 19 هزار مگاوات نیروگاه در 27 استان کشور در دست احداث است.
وزیر نیرو اظهار امیدواری کرد تا پایان دولت تدبیر و امید ظرفیت نیروگاهی کشور به 12 هزار مگاوات برسد.
اردکانیان در خصوص برق روستایی نیز ابراز داشت: آمار برق دار کردن 2 هزارو 371 روستا در کشور و هم اکنون تعداد روستاهای برق دار کشور با 4.5 میلون خانوار به بیش از 57 هزار روستا رسیده است.
وی اظهار داشت: این که تمام روستاهای بالای 10 خانوار کشور برق دار شده اند نتیجه تلاش بیش از پیش سال های اخیر است.
معاون اول رییس جمهوری همچنین در دومین روز از این سفر ضمن افتتاح چند پروژه مهم در منطقه ویژه اقتصادی هرمزگان، پروژه آب شیرین کن 100 هزار مترمکعبی هرمزگان را مورد بهره برداری قرار خواهد داد.
بازدید از بندر شهید رجایی و گمرک هرمزگان، مجتمع کشتی سازی و تاسیسات آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی از دیگر برنامه های جهانگیری در این سفر خواهد بود.
بازدید از خط انتقال آب از خلیج فارس به صنایع استان هرمزگان، کرمان و یزد از دیگر برنامه‌های روز دوم سفر معاون اول رییس جمهوری است.
9887/ 3219/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.