فرهاد دلق پوش در جلسه اقتصاد مقاومتی استان  با بیان اینکه  این استان قطب صنایع سلولزی کشور است، افزود:  از صنایع دانش بنیان و صادرات محور حمایت می کنیم.

وی  با بیان اینکه می توانیم به عنوان پایلوت در بسیاری از فعالیت های اقتصادی کشور مطرح شویم، اظهار کرد: گیلان از همه زیرساخت های لازم  از جمله زیرساخت های ریلی، دریایی ، منطقه ازاد و بنادر انزلی و آستارا برخوردار است.

وی زیرساخت های ریلی و دریایی گیلان را مکمل کریدور بین المللی نوستراک خواند و گفت:  این استان بزرگترین مرز ترانزیتی شمال کشور را دارد و مناطق آزاد اقتصادی ما فعال هستند و  همسایگی گیلان با استان های تولیدکننده محصولات کشاورزی ظرفیت خوبی برای افزایش صادرات به روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر فراهم کرده است.

دلق پوش با تاکید بر لزوم صادرات فراورده های بخش کشاورزی تصریح کرد: در شرایط  کنونی کشور، توجه به شمال و ظرفیت های شمال به ویژه در حوزه اوراسیا می تواند کارگشا باشد.

وی با اشاره به استقرار صنعت در گیلان  از  حدود سه دهه  گذشته تصریح کرد: اعتقاد بر این بود که استانی سبز مانند گیلان با صنعت منافات دارد در حالی که اروپا به عنوان قاره سبز حرف اول را در صنعت و تجارت می زند که البته گام های خوبی طی چند سال اخیر در بخش صنعت گیلان برداشته شده است.

وی سهم اشتغال صنعت، معدن و تجارت استان در  کشور را ۳۴۲ هزار نفر  عنوان و بیان کرد: در بخش صنعت ۸۲ هزار نفر، در بخش معدن  یک هزار و ۹۰۰  نفر و در بخش تجارت ۲۵۸ هزار نفر داریم.

وی اشتغال گیلان را  از صنعت سه و هفت دهم  ذکر و بیان کرد: دو هزار و ۹۴۸  واحد صنعتی کوچک و بزرگ با حجم سرمایه گذاری ۷۵ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریال و اشتغال ۸۲ هزار نفر داریم.

دلق پوش اضافه کرد: سهم گیلان نسبت به کل کشور از نظر تعداد واحدهای تولیدی سه و نیم درصد، از نظر حجم سرمایه گذاری دو و نیم  درصد و از نظر اشتغال سه و دو دهم  درصد است همچنین رتبه ۹ در تعداد واحدهای صنعتی، رتبه ۱۵ در حجم سرمایه گذاری صنعتی و رتبه ۱۲ در اشتغال صنعتی را داریم.

دلق پوش با اشاره به جایگاه گذشته گیلان در صنعت نساجی، خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ به واسطه واردات بی رویه پارچه و لباس صنعت نساجی ما زمین گیر شد.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۳۳۱ هزار تن صادرات کالا با ارزش ۱۸۲ میلیون دلار داشتیم، اظهار کرد: سال گذشته ۹۲۱ هزار تن صادرات با ارزش ۴۶۵ میلیون دلار داشتیم؛ در حوزه رونق و رفع موانع تولید نیز در سال گذشته بالغ بر ۷۷۱ میلیارد تومان جذب شد در حالی که سال ۹۶، با جذب ۸۹۰ میلیارد تومانی مواجه بودیم و گیلان رتبه نخست رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و رتبه هفتم پرداخت را در سال ۹۷ کسب کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.