به گزارش خبرنگار ایرنا، نادر جهان آرای روز چهارشنبه در جلسه کمیته بهداشت، تغذیه و ایمنی دانش آموزان مدارس استان گیلان در رشت افزود: با توجه به اهمیت بهداشت و تغذیه سالم در سال تحصیلی جدید همانند سال های گذشته در همه مدارس از جمله مدارس غیردولتی نظارت جدی تری در این باره انجام می گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت جدی بر بوفه های مدارس اعم از دولتی و غیردولتی اظهار داشت: از ارائه غذاهای فانتزی و فست فود در بوفه های این مدارس بایستی به طور جدی خودداری شود و استفاده از میان وعده های سالم در مدارس توسط دانش آموزان و خانواده ها مورد توجه قرار گیرد .

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به بهداشت و سلامت دانش آموزان در مدارس اظهار داشت: مربیان بهداشتی بایستی در ارتباط با آموزش به دانش آموزان به منظور ارتقاء سطح بهداشت و سلامت آنها بیش از پیش تلاش کنند.

وی با اشاره به موضوع تفاهمنامه بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و به طبع آن در استان ها از جمله در گیلان خاطر نشان کرد: این تفاهمنامه در راستای تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان و توانمندسازی دانش‌آموزان، خانواده‌ها، اولیای مدارس و کارکنان برای رعایت سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی است.

جهان آرای با تاکید بر این که بایستی با جدیت بیشتر تعهدات دو طرف عملیاتی شود، تصریح کرد: تعهدات آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در این تفاهمنامه بایستی بار دیگر مورد مطالعه قرار گیرد و دو طرف نسبت به اجرای تعهدات بیش از پیش همکاری داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان بیان داشت: گیلان از استان های پیشرو در حوزه سلامت، باسوادی و در داشته های غنی و فرهنگی تلقی می شود بنابراین برای حفظ این موقعیت ها نیازمند دقت و تلاش بیشتر است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به آمار ارائه شده مبنی بر ۳۱ مورد فوت دانش آموزان طی سال تحصیلی گذشته در مواردی از جمله تصادف، غرق شدگی، سکته قلبی، تالاسمی و ... خاطر نشان کرد: تصادف با ۱۴ مورد بالاترین علت این فوتی ها را به خود اختصاص داده و اگر چه تصادفات در خارج از ساعت مدرسه بوده، اما بایستی آموزش های لازم برای ارتقاء فرهنگ ترافیکی به دانش آموزان ارائه شود.

وی با تاکید بر این که بایستی آموزش های لازم به دانش آموزان در مواردی از جمله مراقبت برای پیشگیری از غرق شدگی مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) از برنامه های مهمی است که سال تحصیلی جدید در ۶۹۹ مدرسه گیلان اجرا می شود.

جهان آرای اضافه کرد: گسترش آموزش های ریشه ای در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب پذیر با چک لیست های منظم و طراحی و توسعه مداخله های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از اهداف اختصاصی این طرح و در دستور کار آموزش و پرورش استان گیلان قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان نیز بیان داشت: برای تحقق شعار انسان سالم، محور توسعه سالم، بایستی دانش آموزان توانمند، فعال و سالم تحویل جامعه بدهیم.

فردین مهرابیان با اشاره به تفاهمنامه بین وزارت آموزش و پرورش با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در اجرای این تفاهمنامه، تاکنون همکاری های خوبی انجام گرفته که بایستی استمرار داشته باشد.

وی با تاکید بر ارتقاء بهداشت در مدارس با ارائه آموزش های لازم به دانش آموزان خاطر نشان کرد: ضروریست تا برای پیشگیری از بیماری ها آموزش های لازم را به دانش آموزان ارائه دهیم زیرا به اعتقاد ما بعضی از بیماری ها حتی یک مورد آن هم زیاد است.

جلسه کمیته بهداشت، تغذیه و ایمنی مدارس روز چهارشنبه به میزبانی آموزش و پرورش با حضور کارشناسانی از این اداره کل و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت برگزار شد.

در سال تحصیلی گذشته، افزون بر ۳۹۱ هزار دانش آموز در استان گیلان تحصیل کردند.

۷۲۸۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.