سید حامدمیرحسینی اشکوری روز سه شنبه در نشستی با فعالان رسانه ای شهرستان لاهیجان اظهار داست: بصیرت عاشورایی در بقاع شاخص شهرهای لاهیجان ، سیاهکل ،رودبنه و دیلمان نظیر بقعه میرشمس الدین (اردوبازار)، امیرصادق ، چهارپادشاه ، آقاسیدمحمدیمنی ، سیدحسینی گمل ، امام زاده حسین ، شیخ زاهد و کوبنه لاهیجان ، دوبرادران برفجان سیاهکل ، دو برادران کوپس ، دوبرادران لمش و بابا ولی دیلمان و دربقعه آقاسیدبر ناصرکیاده و آقاسیدحسن شهر رودبنه با حضور گسترده مردم و عاشوراییان محرم برگزار می شود.

وی افزود : هدف انجام اینگونه آیین ها این است که بقاع متبرکه به عنوان قطب های فرهنگی استان بتوانند کارهای فرهنگی انجام دهند و آیین های عاشورایی در مساجد در ماه محرم در جهت رویکرد انقلاب ،نظام و اهداف اهل بیت  هدایت شوند تا از آسیب ها جلوگیری بعمل آید.

وی با اشاره به برخی از برنامه های اوقاف در طول سال خاطرنشان کرد: مراسم لبیک یا حسین در بقعه متبرکه امیرکلایه انجام شده است و برنامه احلی من العسل نیز با حضور نوجوانان و دانش آموزان و با هماهنگی آموزش و پرورش در دهه محرم در شهرستان لاهیجان برگزار می شود.

وی یادآورشد: برنامه هایی در باره برگزاری اربعین حسینی  از جمله راه اندازی دو موکب در شهرستان لاهیجان در دست اجراست که  یکی از آنها مربوط به فرمانداری لاهیجان و با هماهنگی های فرمانداری  انجام می شود و موکب دیگر مربوط به اداره اوقاف و امور خیریه است که  هر دوی آنها  مورد حمایت  هیات های امنا بقاع است و  هزینه ها آنها از بقاع متبرکه و امام زادگان تامین خواهدشد.

حجت الاسلام اشکوری گفت: تعداد بقاع متبرکه شهرستان لاهیجان  110بقعه و 578موقوفه است که در سامانه اوقاف ثبت شده است و تعداد 185مسجد و چهارهزار و642رقبه در شهرستان لاهیجان وجود دارد که برخی متصرفی و برخی غیر متصرفی است که اوقاف بر امور آنها نظارت می کند.

وی اظهارداشت:اداره اوقاف شهرستان های لاهیجان و سیاهکل از نظر مراودات مالی از ادارات درجه یک استان به شمار می روند که  در سال گذشته با بیش از یک میلیارد و 400میلیون تومان در آمد بر اساس اسناد تایید شده در اداره تحقیق این سازمان رتبه دوم را بعد از رشت بدست آورد و  از نظر درآمد هم در موقوفات و هم بقاع در قیاس با سال قبل صددرصد افزایش درآمد داشت .

وی  افزایش درآمد اوقاف و بقاع متبرکه را  به دلیل اعتماد مردم به متولیان موقوفات و بقاع و هیات امنا دانست و یادآورشد: تغییر هیات امنا و جوان گرایی در هیات امنا ، اطلاع رسانی درآمدهای بقاع به مردم و شفاف سازی  و به روز رسانی مال الاجاره ها  در این افزایش ها تاثیر داشته است .

رییس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان گفت:شش ماه سال جاری نیز  در قیاس با مدت مشابه سال قبل درآمد اوقاف و امور خیریه شهرستان های لاهیجان و سیاهکل  صددرصد رشد درآمد داشته است و نسبت به برنامه ای که برای این اداره  تعیین شده بود نیز صددرصد رشد نشان می دهد.

وی با اشاره به اجرای طرح های مختلف در طی سال توسط اوقاف تصریح کرد: طرح آرامش بهاری هر سال در کنار بقعه شیخ زاهد گیلانی برگزار می شود و مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار می گیرد و  همچنین بیش از 500میلیون تومان خدمات رسانی در بخش اجرای نیت موقوفات  اعم از کمک به بیمارستان و  بیماران ،مدارس حوزه علمیه ،کمک به مساجد و هیات های امنا به منظور برگزاری مراسم و عزاداری های محرم نیز در سال جاری  انجام شده است .

وی به توسعه بخش عمرانی بقاع اشاره کرد و گفت: بیش از 50بقعه شهرستان لاهیجان دارای طرح جامع عمرانی است که تا یک سال پیش چنین طرحی هایی وجود نداشت.

اشکوری اظهار داشت: سرمایه گذاری در بقاع در دستور کار قرار دارد و در بخشی از اراضی بقاع با همکاری شهرداری تغییر کاربری های در حال مشخص شدن است  تا  سرمایه گذاری ها در  املاک برخی از امام زادگان توسعه داده شوند.

وی در باره درآمدها و هزینه کرد آنها نیز ادامه داد: 40درصد درآمد بقاع عمرانی ، 30بقعه صرف هزینه های جاری و 20درصد نیز در بخش های فرهنگی هزینه می شوند و 10درصد بقیه نیز به خزانه دولت واریز می شوند.

وی تصریح کرد: در دهه محرم  50مبلغ  و  در طول سال بیش از یکصد مبلغ در مساجد و بقاع دوشهرستان لاهیجان و سیاهکل  در حال انجام کارهای تبلیغاتی هستند و در محرم سال جاری  شش مبلغ نیز  از حوزه علمیه قم به شهرستان لاهیجان اعزام شده اند.

در شهرستان های سیاهکل و لاهیجان 169بقعه متبرکه و 578 موقوفه وجود دارد و این دو شهرستان دارای سه هزارو 500رقبه هستند.

6029 /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.