گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان به ایرنا حاکیست، آیت الله رسول فلاحتی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه حوزه های علمیه استان در سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ در مصلای امام خمینی(ره) رشت با اشاره به پرسش های مردم از طلبه ها اظهار کرد: سه موضوع هویت طلبه، رسالت طلبه و اینکه طلبه چه زمان باید وارد اجتماع شود، حائز اهمیت است.
وی به رسالت طلبگی اشاره کرد و گفت: کسی که به حوزه گام می گذارد دو رسالت فردی و اجتماعی به عهده دارد.
وی با اشاره به اینکه تهذیب نفس و اصلاح خود نخستین رسالت فردی طلبه محسوب می شود، بیان کرد: در موضوع رسالت شخصی طلبه، بزرگ ترین امر تربیت خود است و خدای متعال پیامبران را پس از یک دوره تربیت و خودسازی مبعوث کرد زیرا اگر طلبه خودسازی نداشته باشد، آفت هایی که به خود و جامعه وارد می کند قابل احصاء نیست.
نماینده ولی فقیه در گیلان، دانش اندوزی عمیق را دومین رسالت فردی و شخصی طلبه دانست و خاطرنشان کرد: فقه به معنای فهم عمیق است بنابراین دومین رسالت فردی عالم این است که خود را متصل به دانش مربوط به حوزه های دینی کند.
آیت الله فلاحتی طلبه را امانت خدا در پیشگاه استاد و مدیر حوزه های علمیه ذکر کرد و یادآور شد: از روز نخست باید طلبه را در بحث تربیت و دانش اندوزی مسلح کنیم.
وی با اشاره به رسالت عمومی طلبه ها اظهار کرد: در بخش رسالت عمومی پس از آن که طلبه توانست از دو عرصه خودسازی و دانش اندوزی عمیق خارج شود ، باید به تربیت جامعه بپردازد.
امام جمعه رشت تصریح کرد: عالمان دینی رسالت تبلیغ و تربیت دینی مردم را به عهده دارند و این رسالت تا قیامت ادامه دارد.
آیت الله فلاحتی به موضوع طلبه باید چه زمانی وارد جامعه شود، اشاره کرد و افزود: بحث مذکور دارای بخش عام و خاص است.
وی با اشاره به اینکه جامعه مدیون عالمان دینی است، بیان کرد: بخشی از موهومات در جامعه معلول نارسایی ها در دانش اندوزی عمیق و خودسازی طلبه هاست و در سال های اخیر مشاهده می کنیم عده ای موریانه وار وارد حوزه های علمیه شدند و این از شهرهای دور آغاز شده و به قم رسیده است.
نماینده ولی فقیه در گیلان ادامه داد: معاندان می خواهند بگویند عالمان دینی در ساحات زندگی انسان هیچ نقشی ندارند و این سازمان باید تعطیل شود البته آن را به طور رسمی نمی گویند اما تمام رفتارها این را نشان می دهند ضمن اینکه عده ای نیز غافل هستند و نمی دانند.
آیت الله فلاحتی خاطرنشان کرد: اگر تاکنون اسلام قوام پیدا کرده، مردم بر دین ماندند و عالمان دینی جامعه اسلامی را در مسیر کرامت انسانی حفظ کردند در سایه عالمان دینی بوده، هست و خواهد بود و این معلمان سر سفره کتاب هایی نشسته اند که از طریق اندیشمندان و مفسران شیعه به نگارش در آمده است.
وی با بیان اینکه خروجی حوزه های علمیه همیشه اندک بوده است، اظهار کرد: اما اندک خروجی حوزه های علمیه هر کدام ابراهیم تاریخ اسلام بودند و مانند شهید بهشتی به فرموده امام(ره) یک امت برای ملت ما بودند.
امام جمعه رشت، ورود عالم به جامعه و متحول کردن آن را نیازمند طی کردن مراحل سخت عنوان کرد و یادآور شد: بعضی از اطرافیان امام(ره) ریزش کردند و این ناشی از آن است که سه مرحله خودسازی، دانش اندوزی عمیق و دانستن زمان ورود به جامعه را طی نکردند.

۲۰۰۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.