تهیه دارو و تجهیزات از جمله چالش های موجود کشور است که با اختصاص ارز دولتی به حوزه دارو اگرچه شرایط بهتری نسبت به تامین تجهیزات داریم اما بیش از ۹۵ درصد تجهیزات را از بازار آزاد تهیه می کنیم و اختصاص ارز در این بخش اثربخش نبوده است.

از وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل درمانی که اقدامی ارزنده است، تشکر می کنیم زیرا این اقدام سبب شده که نقشه راه درمان بیمار مشخص و از رفتارهای سلیقه ای پرهیز شود.

بیمارستان بین المللی قائم رشت به عنوان تنها بیمارستان شمال کشور و یکی از پنج بیمارستان کل کشور است که توانسته گواهی اعتباربخشی بین المللی (ACI) را از کانادا دریافت کند و این گواهی بدان معناست که این بیمارستان صلاحیت پذیرش بیمار خارجی را داراست و کیفیت خدمات رسانی آن در حد بین المللی است.

بر این اساس گردشگری سلامت یکی از اهداف اصلی احداث بیمارستان قائم بوده و طراحی این بیمارستان نیز به صورت هتل – بیمارستان و توسعه گردشگری سلامت از اهداف ماست با این وجود اولین مشکلی که سد راه گردشگری سلامت در گیلان است ، نبود خطوط پروازی به کشورهای همسایه و زیرساخت است و از لحاظ نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات استان گیلان بعد از تهران و شیراز در رده های بعدی قرار دارد و امروز عملی نیست که نتوان در بیمارستان های گیلان آن را انجام داد.

برای یک بیمار سخت است که به صورت زمینی از باکو به گیلان سفر کند؛ وقتی پرواز مستقیم از باکو به ترکیه و چند کشور دیگر وجود دارد، بیمار گیلان را در اولویت اول خود نمی بیند.

مدیر عامل  بیمارستان بین المللی  قائم اظهار داشت: نیاز به برقراری پروازهای چارتر هواپیماهای کوچک ۶۰ نفره از مقصد باکو، کربلا و نجف به ایران داریم. سوال اینجاست که چرا نباید از فرصت جذب گردشگران عرب استفاده کرد؟ اکنون بهترین فرصت برای جذب گردشگر است و تعرفه بیمارستانی ایران برای خارجی ها بسیار ارزان است.

این پزشک متخصص بیهوشی  با تاکید بر اینکه باید به منافع ملی فکر کنیم گفت: جراحی قلب در اروپا حدود ۳۵ هزار دلار، آمریکا ۵۰ هزار دلار، تهران ۱۰ هزار دلار و در بیمارستان قائم تنها ۵ هزار دلار است.

در خصوص برقراری پرواز هوایی ، استانداری گیلان باید پیشقدم شود و در مذاکره با خطوط هوایی آنها را به ایجاد پرواز مستقیم برای دو روز در هفته ترغیب کند.

موضوع دیگر این است که با اینکه چندین بار از میراث و گمرک آستارا درخواست شده تا پایگاهی در پایانه مرزی آستارا برای بیمارستان های خصوصی ایجاد شود، اما این کار تاکنون صورت نگرفته است. چرا نگاه بر منافع استانی است و نمی توانیم تبلیغات کنیم؟ حال اینکه دلالان سبب شده اند بیماران آذری به اردبیل منتقل شوند که از لحاظ امکانات از گیلان در سطح پایین تری قرار گرفته و حتی برخی از غفلت ها  سبب زیر سوال رفتن پزشکی ایران نیز می شود.

توجه داشته باشیم که یک گردشگر سلامت چهار برابر گردشگر عادی ارزآوری دارد لذا ضرورت دارد که پایگاه بیمارستان های خصوصی در پایانه مرزی آستارا برای جذب بیمار راه اندازی شود و متولی گردشگری گیلان در این بخش حمایت کند .

کریم زادحق رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی گیلان و فعال نمونه ملی گردشگری سلامت

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.