مدیرکل تامین اجتماعی گیلان گفت: در سال گذشته ماهانه حدود 8000 نفر از خدمات بیمه بیکاری برخوردار شده و بابت آن در هر ماه 10 میلیارد تومان مقرری توسط تامین اجتماعی پرداخت شده است.

جمیل حق‌پرست مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رشت، در خصوص برنامه‌های سازمان متبوع خود در هفته کارگر با اشاره به تشکیل ستاد گرامیداشت هفته کارگر و مشارکت و حضور فعال در برنامه های تدوین شده توسط اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اظهار داشت: در همین راستا در آستانه هفته کارگر، میزبانی نشست مدیران عضو دستگاه‌های حوزه شورای رفاه با محور هفته کارگر و انجام هماهنگی‌ها و برنامه ریزی‌های لازم بر عهده اداره کل تامین اجتماعی گیلان بوده است .

اجرای برنامه های متنوع به مناسبت هفته کارگر

وی افزود: برپایی نشست مشترک با فعالان تشکل‌های کارگری از جمله خانه کارگر، کانون شوراهای اسلامی کار استان، انجمن‌های صنفی ، کانون بازنشستگان و ... نیز از اولین برنامه های هفته کارگر در سالجاری بود که به میزبانی اداره کل تامین اجتماعی شکل گرفت .

حق پرست با بیان اینکه صدور پیام تبریک به مناسبت هفته کارگر و پاسداشت زحمات این قشر شریف در جامعه و ارسال پیام‌های جداگانه به مسئولان تشکل‌های کارگری از دیگر اقدامات ما در روزهای اخیر بود، گفت: مشارکت در جشن بزرگ روز کارگر که حسب برنامه ریزی صورت گرفته در سالن اجتماعات بانک صادرات استان و با حضور مسئولان و مقامات استانی برگزار خواهد شد از دیگر برنامه ها است .

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان همچنین خاطرنشان کرد: برنامه‌های بازدید از شرکت‌ها و کارخانجات و دیدار با کارگران و پاسخگویی به سئوالات آنها ، استقرار میز خدمت در محل نمازجمعه ، ملاقات مردمی با حضور تمامی تیم مدیریتی و روسای ادارات تخصصی بمنظور روانسازی امکان دیدار و رسیدگی به مشکلات جامعه کارگری ، دیدار با خانواده های شهدای کارگری و ... به مناسب هفته کارگر اجرا شده است.

حدود 200 هزار کارگر در گیلان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

وی در خصوص تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی گیلان از قشر کارگری با بیان اینکه درحال حاضر حدود 415 هزار بیمه شده اصلی تحت پوشش تامین اجتماعی‌گیلان هستند که از این بین حدود 60 درصد یعنی تقریبا 240 هزار نفر در زمره بیمه‌شدگان اجباری هستند خاطرنشان کرد: بیمه شدگان اجباری یعنی گروهی که بر اساس قانون کار در شرکت‌ها ، ادارات ، کارخانجات و واحدهای صنفی مشغول کار هستند که بخش اصلی جامعه کارگری نیز در همین قشر قرار دارد .

حق پرست افزود: البته این توضیح الزامی است که پزشکان متخصص شاغل در بیمارستان‌های خصوصی، مهندسین ، تکنسین‌ها ، مدیران شرکت‌ها و... هم در همین حوزه قرار دارند و از این رو می‌توان گفت حدود 200 هزار کارگر تحت پوشش بیمه داریم و این تعداد با توجه به خروج جمعی از عزیزان بدلیل بازنشستگی و جایگزینی شاغلین جدید تغییر محسوسی نداشته و حدود یک درصد است.

ماهانه 8 هزار نفر در گیلان بیمه بیکاری دریافت می کنند

وی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد از کارگران استان در سال گذشته مشمول دریافت بیمه بیکاری شده اند و چند درصد از آنها توانسته اند با پیدا کردن شغل به جمع بیمه شدگان بازگردند؟ اظهار داشت: در سال‌های اخیر بین 7500 تا 8000 نفر همواره از مقرری بیمه بیکاری در استان بهره برده اند. از آنجا که این سیستم داشبوردی عمل کرده و در هر روز تعدادی از مشمولین بدلیل پایان یافتن دوره از شمول خارج می‌شوند و یا بدلیل اشتغال مجدد از دامنه دریافت این تعهد بیرون می‌روند و نفرات جدید اضافه می‌شوند این رقم دائماً در حال تغییر است .

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان افزود:اما درمجموع در سال گذشته ماهانه حدود 8000 نفر از این خدمت برخوردار شده و بابت آن در هر ماه 10 میلیارد تومان مقرری پرداخت شده است .

فعالیت 32 هزار کارگر ساختمانی بیمه شده در استان

حق پرست در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص تعداد کارگران فصلی و ساختمانی در استان که از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره مند شده اند؛ با بیان اینکه حدود 32000 کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی در استان گیلان هستند، گفت: نزدیک به 8000 صیاد پره های ماهیگیری ، کارگران شاغل در برنجکوبی ها ، کارخانجات چای‌سازی و برخی باغات ... نیز فصلی کار می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.