خیر الله خادمی سه شنبه شب در حاشیه آیین افتتاح نمایشگاه عکس های مربوط به مراحل احداث خط آهن گیلان با عنوان 'کریدور سبز ' در نگارخانه الهی شهر رشت به خبرنگار ایرنا گفت : پیمانکار احداث خط آهن، هم اکنون در بخش رشت به انزلی در حال کار است .
وی اظهار داشت: زمین های قطعه اول این مسیر خریداری شده ولی زمین برای قطعه دوم را باید تملک کنیم .
خادمی خاطرنشان کرد: مسیر خط آهن از رشت تا خود شهر در جاده کنار گذر طراحی شده و از جایی هم به بندر کاسپین منحرف می شود .
وی با اشاره به این که ایستگاه اصلی در انزلی است تصریح کرد : برای اتصال خط اهن به بندرگاه باید دو و نیم کیلومتر پل بزنیم تا بار را از روی اسکله بیاوریم .
خادمی افزود: با اداره بندر به توافق رسیده ایم که پل را احداث کند تا کار ترانزیت از روی اسکله انجام شود .
وی تصریح کرد : اگر بحثهای زیست محیطی حل شود ایستگاه در حاشیه تالاب انزلی در جاده کنارگذر خواهد بود که البته اقای کلانتری در جلسه دیروز حمایت کرد.
*قطعه مهم کریدور شمال جنوب
قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه نیز راه آهن قزوین به رشت را قطعه مهم کریدور شمال جنوب و دارای اهمیت ترانزیتی و گردشگری خواند.
عباس خطیبی تصریح کرد:این مسیر دارای دو خصوصیت مهم است یکی به لحاظ محور ترانزیتی با توجه به این که بخشی از کریدور معروف شمال جنوب است که یک سر آن دهلی نو و یک سر بندر هلسینکی در فنلاند است .
وی با اشاره به حدود 9400 کیلومتر طول کریدور شمال جنوب خاطرنشان کرد: تنها تکه ساخته نشده و مهم ترین قسمت آن هم این راه اهن قزوین رشت بود.
به گفته وی با اتصال رشت به راه آهن عملا شرایط ترانزیت در این کریدور 9400 کیلومتری فراهم آمده است و حمل و نقل ترکیبی می تواند فاصله مانده را نیز رفع و رجوع کند.
وی با اشاره به زیبایی بسیار مسیر و اهمیت این خط اهن به لحاظ گردشگری اضافه کرد : مسافران ظرف چهار ساعت می توانند از تهران به رشت سفر کنند و این تاثیر بسیاری روی کاهش بار ترافیک جاده ای، خطر تصادفات و همچنین بهبود اقتصاد منطقه خواهد داشت.
وی در خصوص ایمنی مسیر گفت : اساسا در همه پروژه ها یک سری ضوابط داریم چه در بعد ساخت و چه در بعد بهره برداری طبیعتا تا این ابعاد موضوع تکمیل نشود و به اتمام نرسد اصلا خطی استفاده نمی شود بنابر این وقتی خطی را زیر عبور می بریم و استفاده می کنیم این موارد را به طور کامل بررسی و از آن اطمینان حاصل کرده ایم.
خطیبی اظهار داشت: در مسیر عمدتا تقاطع ها غیر همسطح است و سوزنبانی و نگهبانی ندارد و یک نقطه فقط تقاطع لاکان است که راه بند داریم .
راه آهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر و 185 کیلومتر ریل گذاری احداث شده که 70 کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار دارد. بیش از 22 کیلومتر از این مسیر تونل و در افزون بر هشت کیلومتر، پل احداث شده سرعت قطار مسافری در خط ریلی رشت - قزوین 160 کیلومتر بر ساعت و سرعت قطارهای باربری 120 کیلومتر بر ساعت طراحی شده که البته برای تثبیت خط بتدریج بایستی به این سرعت رسید. در صورت اتصال خط مذکور به بنادر انزلی و آستارا و تکمیل کریدور شمال - جنوب بیش از 10 میلیون تن بار از مسیر فوق ترانزیت می شود.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.