رضاطلایی در گفتگو با خبرنگار ایرنا در رضوانشهر اظهار داشت: در حال حاضر تخصصی ترین مزرعه پرورش و نگهداری شترمرغ در سطح کشور وتأمین کننده جوجه شترمرغ برای پرورش دهندگان در کل ایران محسوب می شویم .
وی افزود : با توجه به شرایط آب وهوایی ایران خصوصا مناطق مرکزی و شمال کشور، ظرفیت های بالقوه ای در زمینه پرورش شتر مرغ وجود دارد که باید در این راستا سرمایه گذاران از سوی دولت حمایت شوند.
وی ضمن ابراز گله مندی از بخش دولتی مبنی بر عدم توجه کافی به این صنعت گفت: افراد زیادی علاقمند به پرورش شتر مرغ در سطح منطقه هستند که به دلیل نبود زمین و امکانات کافی و همچنین نداشتن سرمایه اولیه قادر به ورود در این زمینه نیستند.
طلایی بیان کرد: در صورت حمایت بیشتر از این صنعت، می توان گوشت و چرم بیشتری تولید نمود و حتی برای صادرات نیز بسیار سود آور است و قادر به اجرای آن هستیم.
این سرمایه گذار بخش خصوصی افزود: از 22 سال پیش این صنعت را برای اولین بار در سطح استان گیلان پایه گذاری کردم و هم اکنون در این مزرعه واقع در روستای کلیمان رضوانشهر 60 قطعه شترمرغ مولد با ظرفیت تولید حدود 3 هزار و پانصد جوجه در سال پرورش داده می‌شود.
وی گفت: از این مزرعه که از سال 76 فعالیت خود را در زمینه پرورش شترمرغ آغاز کرده است یکهزار و پانصد قطعه جوجه شترمرغ به ارمنستان، عراق، تاجیکستان و آذربایجان صادر کرده است.
طلایی با اشاره به اینکه ارزش شترمرغ فقط به گوشت و تخم آن خلاصه نمی شود، گفت: این پرنده بزرگ هیچ دورریزی نداشته و از پر، پوکه تخم، پوست، چربی و روغن آن در صنایع دستی، کیف و کفش و پزشکی هم استفاده می شود.
دل شتر مرغ سرشار از امگا 3، است و عصاره استخوان آن هم برای درمان پوکی استخوان، ماهیچه آن مفیدترین جای بدن است، سنگدان برای درمان سنگ کلیه، جگر شتر مرغ خون ساز و برای درمان کم خونی، تخم شتر مرغ مفید برای رشد کودکان است.
* کشورهای پرورش دهنده شتر مرغ
گرچه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان درصدد ایجاد و توسعه مزارعه پرورش شترمرغ هستند ولی فقط در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، نامیبیا و زیمباوه است که این پرنده در مقیاس زیاد کشتار می شود.
در اروپا، امریکای شمالی، چین و استرالیا نیر کشتار در مقیاس کم شروع شده است.
هم اکنون هدف اصلی از پرورش شترمرغ علاوه بر تولید چرم بسیار نرم و قابل انعطاف، تولید گوشت بسیار لذیذ، سالم و بدون کلسترول و سرشار از آهن است.
در حال حاضر 365 قطعه شترمرغ مولد و پرواری در 6 مزرعه در شهرهای رضوانشهر، رودبار، تالش، ماسال و فومن پرورش و نگهداری می شود و گیلان، نخستین استان صادرکننده جوجه شترمرغ در کشور است.
شهرستان رضوانشهر با حدود 80 هزار نفر جمعیت، 120 روستا و 810 کیلومتر مربع وسعت جغرافیایی در 70 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.
7293 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.