رشت مرکز استان گیلان بی تردید از منظر سرسبزی و زیبایی خدادادی از شهرهای کم نظیر ایران است اما همین شهر به علت مشکلات عدیده در حوزه مدیریت شهر ، اختلاف های عمیق و دامنه دار مسئولان، جناح بازیها و سیاسی کردن فعالیت های شهری و رفاه شهروندان به گواه مردم مرکز استان از عقب مانده ترین شهرهای ایران است.
وجود کوهی عظیم از زباله که شیرابه های مسموم آن بی تردید به منابع زیر زمینی نفوذ کرده، داشتن دو رودخانه آلوده که از آلوده ترین رودخانه های جهان به شمار می روند، داشتن خیابان های پر از چاله ها و سرعت گیرها که بلای جان خودروها و رانندگان و درگیری های روزانه شده ، بعلاوه کنده کاری های مداوم از سوی سازمان های مختلف در تمام فصل های سال! ، کوچه های بی قواره که دارای آسفالت کچل یا پر از دست انداز است، نبود مبلمان شهری و زیبا سازی مانندآنچه درمراکز استان های دیگر فراوان انجام و اجرا می شود، سرازیر شدن فاضلاب های خانگی و صنعتی به رودخانه ها و جوی ها و سرانجام به تالاب ها و دریای خزر، بلند شدن بوی تعفن از کانال های فاضلاب شهری حتی در فصل پاییز، اجرای طرح های غیر ضروری و ناکارآمد که از محل آن برخی به ثروت رسیده اند، احداث برخی طرح ها با بودجه شهروندان و از محل مالیات سالانه و ... همه این ها جلوی چشمان مسئولان استان و شهرستان تنها گوشه ای از این مشکلات و نابسامانی است.
این مشکلات متاسفانه مربوط به دیروز و امروز نیست و ریشه در حداقل دو دهه دارد. آنچه در این شهر در یک دهه اخیر تقریبا به خوبی انجام شد، اجرای طرح دفع آب های سطحی است که پیش از این با هر بارندگی زندگی مردم غرق در آب و مخلوط با فاضلاب بود! اگر چه این طرح هم تمام نشده و مدتی است که لوله های سیمانی ایجاد مسیر فاضلاب در فاز 2 خیابان معلم وسط بلوار چیده شده است!
اختلاف های دامنه دار شورایی ها و یاس شهروندان!!
در این گیر و دار مشکلات و پیچیدگی ها، متاسفانه اختلاف ها در شورای شهر بسیار دامنه دار شده است و حتی 6 نفر از 11 نفر تاکنون با گذشت چند ماه نتوانسته اند یک شهردار انتخاب کنند. گرچه دو شهرداری هم که قبلا با تحقیق انتخاب شدند خیلی مورد پسند واقع نشدند! هم اکنون چند نفر از افراد بومی و غیر بومی نامزد تصدی پست شهرداری هستند، اما درمیان اعضای شورا اتفاق نظری وجود ندارد و درواقع شهر بدون شهردار مانده است.!
در میان افراد داوطلب برای پست شهرداری رشت ، چهره های با تجربه و صاحب نامی وجود دارد اما هر بار برای انتخاب شهرداری برخی اعضای حضور پیدا نمی کنند و جلسه شورای از اکثریت می افتد 'آبستراکسیون'.
طبیعی است که در چنین شورایی که افراد به جای تفکر و برنامه ریزی برای رفاه شهروندان به منافع فردی ، گروهی و حزبی خود می اندیشند، شهر نباید روزگاری بهتری داشته باشد. در شورای شهر رشت شایسته است جوان ها به سخن افراد با تجربه که سالها دراستان و کشور مسئولیت داشته اند ، گوش بدهند و از هرگوشه صدای یک ساز ناسازگار شنیده نشود که شهروندان از این شرایط مایوس شده اند.
معلوم هم نیست که اعضای شورای شهر رشت به دنبال چه کسی با چه ویژگی هستند که اخبار شورا به طور وسیع این گونه نقل محافل اداری ، رسانه های مرکز استان، کشور و گاه خارج از کشور و صاحب نظران شده است. در این میان برخی افراد صاحب نفوذ ازقوای سه گانه هم گاه با نگاه خدمت کردن و گاهی حفظ منافع فردی ' مثلا وارد کردن نیروهای زیر مجموعه به درون مدیریت شهری' وارد کار و زار می شوند و بر پیچیدگی ها اضافه شده و گمان می رود که این گره تا زمانی که برخی اعضا در مواضع خود تجدید نظر نکنند، باز نشود!
توصیه می شود ، در این مواقع تشکل های غیر دولتی ، افکار عمومی و رسانه ها با نگاه خیر خواهانه و مطالبه گرانه وارد صحنه شده تا اوضاع بحرانی به سامان برسد.
آش آنقدر شور شده است که نماینده ولی فقیه در استان هم درخطبه های نماز اعلام می کند، شهر بدون شهردار معنا ندارد و اعضای شورا با تدبیر درکنار هم چاره اساسی بیندیشند.
امروز شنیده شد که مهندس جمشید رسایی رئیس سابق جهاد دانشگاهی که مسئولیت های دیگری از جمله مدیر کل راه و شهرسازی استان را در سال های قبل داشته است بعنوان نامزد پست شهرداری رشت ، برنامه های خود را به شورای ارائه کرده است.
رسایی فردی میانه رو و یا به زبان دیگر مستقل است و این اعتدال و میانه روی می تواند با تجربه ای که دارد از او شهرداری موفق بسازد. البته چهره هایی از اعضای شورا و کسانی از بیرون این مجموعه هم برنامه های خود را ارائه کرده اند که برخی از آن ها شایستگی شهردار شدن را حداقل در شرایط کنونی دارند.
به نظر نویسنده، هر کسی دراین شرایط مسئولیت شهرداری رشت را بعهده بگیرد با این همه مشکلات و معضلات لاینحل خطر بزرگی کرده و وارد قفس شیر شده ، اما شهردار شدن برای رشت ' شهری با ده ها مشکل و معضل بزرگ که یکی از آنها بدهکاری بیش از 700 میلیارد تومانی است ' واقعا دل شیر می خواهد.
پیشنهاد می شود، شهردار آینده رشت در حوزه اطلاع رسانی شهری به صورت شورایی عمل کند و از افرادی بهره بگیرد که بتوانند زمینه مشارکت عمومی را فعال کنند.
برای مجموعه هایی مانند شهرداری و سازمان های بزرگ و نهادها خبر رسانی روزانه آن هم در حد اخبار فرمایشی، دید و بازدیدها و انعکاس صرف نظرها و دیدگاه های مسئولان درون سازمانی قطعا شایسته و کارآمد نیست و مشاوران شهردار و مدیریت شهری از میان افراد خبره و موثر باشند و این بخش را هم به دوستان ، فامیل ، هم حزبی ها نسپارند که نتیجه بخش نباشد.
نویسنده در یکی دو سال گذشته بارها این مساله مهم که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری کشورمان است را با استاندارهای قبلی و فعلی، شهردارها، مدیران کل ، روحانیان، روسای سازمان ها و نهادها و ... مطرح کرد اما چون گوش شنوایی نبود ، عطایش را به لقایشان بخشید و سکوت اختیار کرده است.صلاح مملکت خویش خسروان دانند!
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.