به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا اردکانیان روز پنجشنبه در حاشیه آیین افتتاح سد عباس آباد بانه اظهار داشت: شاخص بهره مندی شهروندان کردستانی از آب شرب سالم بیش از شاخص کشوری است.
وی افزود: 99.4 دهم درصد جمعیت شهری کشور از آب شرب سالم برخوردار هستند که شاخص بسیار بالای است که به لحاظ تامین آب شرب سالم، ایران در ردیف کشورهای توسعه یافته و صنعتی جهان قرار دارد.
اردکانیان با اشاره به تامین برق یک هزار و 609 روستای کردستان تاکید کرد: در بخش برق تمام روستاهای 10 خانوار به بالا در استان کردستان از نعمت برق برخوردار هستند و تنها 12 روستای کمتر از 10 خانوار برق ندارند که به زودی این روستاها هم از نعمت برق بهرمند می شوند.
وی یادآور شد: برای بهره برداری از پروژه های حوزه وزارت نیرو در این استان که امروز به بهره برداری می رسند یک هزار و 400 میلیارد ریال هزینه شده است ضمن اینکه عملیات اجرایی سه پروژه بخش برق نیز با اعتبار بیش از 600 میلیارد ریال آغاز می شود.
اردکانیان اضافه کرد: پیش از انقلاب در استان کردستان تنها یک سد به بهره برداری رسیده بود اما اکنون 11 سد مهم در دست اجراست که عملیات اجرایی هفت سد در چند سال اخیر آغاز شده است.
وی با بین اینکه سدهای که آب شرب مردم را تامین می کنند مهمترین سدها هستند، افزود: قبل از اینکه سد عباس آباد بانه به بهره برداری برسد آب شرب این شهر وابسته به سد بانه بود که حجم آن 3 و نیم میلیون متر معکب است و هر سال شهروندان برای تامین آب شرب با مشکل مواجه می شدند.
وزیر نیرو اظهار داشت: در 5 سال گذشته بیش از 5 میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور از شبکه تامین آب شرب سالم برخوردار شده اند البته در استان کردستان برای تامین آب شرب سالم و بهدشتی روستاییان باید تلاش بیشتری کرد.
وی با بیان اینکه با آبگیری سد عباس آباد آب شرب بانه تا 30 سال آینده تامین می شود و مردم از نعمت آب سالم برخورداری می شوند، افزود: در آینده نزدیک تصفیه خانه جدید و تکمیل خط انتقال آب این سد مطابق برنامه اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، سال گذشته آبگیری سد عباس آباد بانه همزمان با سفر ریاست جهموری به کردستان آغاز شد و خط انتقال آب سد به صورت اضطراری به طول 11 کیلومتر احداث گردید.
سد عباس آباد بانه در 18 کیلومتری جنوب شرقی این شهر در بخش ننور و پایین دست روستای عباس آباد واقع شده است.
عملیات احداث سد عباس آباد سال 88 شروع شد و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کردستان محسوب می شود که امروز به بهره برداری رسید.
برای احداث این سد 140 میلیارد تومان هزینه شده و آب شرب شهر بانه و 300 هکتار اراضی کشاورزی پایین دست سد را در دراز مدت تامین می کند.
حجم دریاچه این سد 13 و نیم میلیون متر معکب است ولی ظرفیت 16 میلیون متر معکب آب را دارد ، تاج آن 535 متر، ارتفاع آن از بستر رودخانه 49 متر، عرض تاج سد 10 متر و طول مخزن سد 2 هزار و 500 متر و نوع سد سنگ ریزه با هسته رسی است و کارفرمای آن شرکت آب منطقه ای کردستان و پیمانکار پروژه شرکت ساختمان شمس عمران است.
سد عباس آباد بانه در ابتدای سال 96 آبگیری شد، این پروژه با تاخیری چند سال در روند ساخت مواجه بود که در سال 92 با جذب اعتبارات عملیات احداث آن از سر گرفته شد.
سال گذشته برای حل مشکل کمبود آب شرب شهر بانه کانال آبرسانی سد عباس آباد به طول 11 کیلومتر به صورا اضطراری احداث شد و آب این سد به شبکه آب بانه انتقال یافت.
به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو روز پنجشنبه 15 شهریور همراه با مشاور رئیس جمهوری و برخی از معاونین وزارت نیرو به منظور کلنگ زنی و افتتاح چند پروژه در حوزه آب و برق به استان کردستان سفر کرده است.
در سفر اردکانیان، 11 پروژه در حوزه توزیع برق با اعتبار 339 میلیارد و 845 میلیون ریال در کردستان به بهره برداری می رسد.
در حوزه های انتقال برق هم 5 پروژه با اعتبار 81 میلیارد و 120 میلیون ریال افتتاح می شود که از آن جمله می توان به پروژه های توسعه و افزایش ظرفیت پست 63/20 کیلو ولت ناظم آباد (قروه 2) و توسعه پست 63/20 کیلوولت مریوان اشاره کرد ضمن اینکه پروژه های پست 230 کامیاران و سیم کشی دو مدار خط 63 مریوان نیز در این سفر کلنگ زنی می شود.
پروژه یادمان شهدای عملیات والفجر 4 هم که توسط شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان و شرکت توانیر از سال گذشته کار ساخت آن آغاز شده بود، با حضور وزیر نیرو افتتاح می شود.
در حوزه آب نیز پروژه های سد عباس آباد بانه و آبرسانی به این شهر با اعتبار بیش از یک هزار و 229 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
بازدید از سد ژاوه و بازدید هوایی از سامانه انتقال آب از سد آزاد، نشست با استاندار کردستان و مجمع نمایندگان استان و دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان از دیگر برنامه های وزیر نیرو در سفر به این استان است.
628 هزار مشترک از خدمات شرکت برق کردستان بهره مند هستند که 95 درصد آن ها را مشترکان خانگی و تجاری تشکیل می دهند؛ ضمن اینکه بخش صنعت و کشاورزی استان نیز به ترتیب حدود 4 و 1 درصد مشترکان را شامل می شوند.
ظرفیت تولید روزانه برق در کردستان 460 مگاوات بوده و ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی این استان 100 درصد است و تمام روستاهای زیر 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7496/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.