مریم حسینی روز چهارشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان گیلان مرکز رشت با بیان این مطلب افزود: باید بپذیریم که در آینده، کارگر ماهر به شکل کنونی که وارد عرصه شالیزاری شده و فعالیت این‌چنینی انجام دهد، نخواهیم داشت و بر این اساس، باید از فنآوری برای کشت برنج بهره لازم را بگیریم.
وی ادامه داد: ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که استفاده از فنآوری به صورت ناقص، جوابگو نیست به این معنا که برخی از عملیات های برنج کاری ، به صورت دستی و برخی دیگر به صورت مکانیزه انجام شود.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به تجربه تاریخی کشور ژاپن در استفاده از فنآوری گفت: این کشور با استفاده از فنآوری و علم موفق شده است 1.5 میلیون هکتار از شالیزارهایش را به صورت کاملا هوشمند کشت کند.
وی به بازدید شماری از محققان موسسه تحقیقات برنج کشور از شالیزارهای کشور ژاپن اشاره و اضافه کرد: در ایران نیز تصمیم گرفته ایم به صورت کاربردی، از فنآوری استفاده کنیم که یکی از نمونه ها و مصادیق آن؛ استفاده از پهباد برای سم‌پاشی اراضی شالیزاری برای کاهش هزینه ها و حفظ سلامت کاربران است.
به گفته حسینی؛ هم اکنون این سم پاشی توسط یک تیم جوان از پارک علم و فنآوری استان، در ارتفاع کم و با غلظت مشخص قابل انجام است تا به محیط زیست نیز آسیبی وارد نشود.
وی با تصریح اینکه موسسه تحقیقات برنج نیازمند همیاری و همکاری همه دستگاه ها و نهادهاست، گفت: اگر بتوانیم فنآوری را در بخش کشاورزی وارد کرده و کاربردی کنیم، می توانیم کشاورزی و تولیدی پایدار در برنج داشته باشیم و این، همان مدیریت دانش در عرصه کشاورزی است.
حسینی همچنین اظهار داشت: کوشیده ایم طی سال های اخیر، ارقام برنج را متناسب با نیاز کشاورز معرفی کنیم و در عین حال، تصمیم گرفته ایم سرعت معرفی ارقام و انتقال یافته ها را بیشتر کنیم.
وی با یادآوری اینکه کمیته تخصصی برنج یکی از کمیته‌های 49 گانه گیلان است که وظیفه مهم تدوین برنامه‌ راهبردی توسعه‌ استان را دارد، اضافه کرد: اهتمام بر این است که در این کمیته، مدیریت دانش را وارد مزرعه کنیم.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازدیدهایش از شهر گرگان گفت: بنا به دستور معاون تحقیقاتی وزیر جهاد کشاورزی، کارگروهی برای تجمیع آخرین یافته ها در حوزه خشکه کاری تشکیل و مقرر شده این کارگروه آخرین یافته های حاصل از دو دهه تحقیقات در این زمینه را جمع بندی و بسته پیشنهادی خود را در اختیار کشاورزان قرار دهد در ضمن موسسه در کنار کشاورزان شالیکار برای بهبود سیستم های مختلف کشت می باشد.
به گزارش ایرنا موسسه تحقیقات برنج کشور در سال 1372 به مرکزیت استان گیلان تاسیس و در سال 1373 به طور رسمی شروع به کار کرد. این موسسه دارای پنج بخش اصلاح و تهیه بذر خاک و آب، گیاهپزشکی، فنی مهندسی کشاورزی و خدمات فنی و تحقیقاتی است ، همزمان معاونت موسسه با بخش های تحقیقاتی مشابه ستاد، در شهرستان آمل نیز تاسیس شد.
ستاد موسسه و معاونت تحقیقات برنج کشور دارای ۵۰ عضو هیأت علمی و محقق در تخصص های مختلف می باشد و هدایت فعالیت های تحقیقاتی برنج سراسر کشور نیز به عهده این موسسه است.
نتایج حاصل از تحقیقات برنج در زمینه های مختلف از طریق اجرای طرح های تحقیقی ترویجی و طرح های مشابه و متعاقب ان انتشار گزارش های پژوهشی به طور مستقل و نشریات ترویجی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و معاونت ترویج و نظام بهره برداری به شالیکاران انتقال می یابد.
ایران دارای ارقام محلی بسیار خوش کیفیت است که از ذخائر ژنتیکی ارزشمند محسوب می شوند. این موسسه ذخائر ژنتیکی ارزشمند برنج های ایرانی را جمع آوری، حفط و احیا کرده است. از این ذخائر ارزشمند برای معرفی ارقام جدید برنج استفاده های فراوانی می شود.
گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است و هر سال از تبدیل یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشتی استان ، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود.
بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.