به گزارش خبرنگار ایرنا، علی کمندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، خرده مالکی زمین های کشاورزی در مازندران را علت خرد شدن تسهیلات این بخش برشمرد.
وی گفت که تسهیلات بیشتر از 500 میلیون ریال در بخش کشاورزی محدود بوده است و به همین دلیل هم این بانک دچار ریزش مالی نشده است.
کمندی توضیح داد: مثلا پارسال بانک کشاورزی مازندران مبلغ 21 هزار و 205 میلیارد ریال تسهیلات را به 105 هزار و 314 متقاضیی پرداخت کرد.
وی افزود: امسال هم تاکنون 11 هزار میلیارد ریال تسهیلات با توجه به وضعیت خرده مالکی زمین ها به متقاضیان بخش های مختلف کشاورزی اعم از زراعت، باغداری، دام و طیور، شیلات و آبزیان و صنایع تبدیلی کشاورزی پرداخت شده است.
مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران تسهیلات بیشتر از 500 میلیارد ریال پرداختی در سال گذشته را مربوط به پرورش ماهیان خاویاری، گل و گیاه و نهالستان مرکبات بوده است.
بر اساس آمارهای رسمی، در مازندران 460 هزار هکتار عرصه کشاورزی اعم از زراعی و باغی وجود دارد و بیش از 320 هزار نفر هم بهره بردار این عرصه ها هستند.
** گلخانه، اولویت تسهیلات بخش کشاورزی
مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران همچنین گفت که با توجه به تغییرات اقلیمی و کمبود آب، گسترش کشت گلخانه مهم ترین اولویت این بانک در پرداخت تسهیلات است.
وی افزود: طرح های آبیاری تحت فشار، مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی هم اولویت های بعدی بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات محسوب می شود.
کمندی از پرداخت 194 میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد 18 گلخانه در سال جاری خبر داد و تاکید کرد که میزان تسهیلات در این بخش بیشتر از مبلغ 500 میلیون ریال است.
، افزود: امسال 18طرح گلخانه ای 194میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.
او با اعلام این که پارسال تعداد 2 هزار و 624 نفر کشاورزان استان به مبلغ 998میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون دریافت کردند، گفت که عمده تسهیلات مکانیزاسیون در بخش برنجکاری بویژه خرید کمباین های مخصوص درو شالی و دستگاه نشاکار بوده است.
کمندی افزود که امسال نیز بیش از 265 میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی از محل منابع داخلی بانک، به متقاضیان پرداخت شده است.
مازندران 230 هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که به دلیل کمبود آب امسال 204 هزار هکتار آن زیر کشت برنج رفته است.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال 30 درصد نشا کاری و 95درصد برداشت شالی به صورت مکانیزه انجام شده است.
مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران همچنین با اعلام این که پارسال 350 میلیارد ریال تسهیلات آبیاری تحت فشار برای استان مازندران تخصیص یافته بود، گججفت که با پرداخت 314میلیارد ریال تسهیلات ، چهار هزار و 500 هکتار از زمین های استان تحت آبیاری قطره ای قرار گرفت.
وی رقم پرداختی تسهیلات صنایع تبدیلی سال گذشته این بانک را 783 میلیارد و 656 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: 568 میلیارد و 368 میلیون ریال نیز به بنگاههای کوچک و متوسطه مرتبط با بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت شد.
کمندی به تسهیلات بخش اشتغال روستایی در مازندران اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته 828میلیارد ریال اعتبار در این بخش به بانک کشاورزی مازندران تخصیص داده است که تا کنون با بررسی 479طرح کشاورزی 781میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
مازندران 72 نوع محصولات کشاورزی تولید می کند که در 15 نو از محصولات از جمله برنج، مرکبات، کیوی و گل و گیاه رتبه نخست کشور را دارد.
/1654/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.