به گزارش خبرنگار ایرنا ، این طرح ها شامل ایجاد دفتر ترویج کشاورزی در روستای باغدشت و 2 طرح نوسازی با هزینه ایی بیش از 500 میلیون تومان است .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر در مراسم افتتاح خانه ترویج کشاورزی در روستای باغدشت گفت: این خانه 17 روستای منطقه باغدشت را در بر می گیرد .
مجید جعفری افزود: بیش از 3 هزار بهره برداربا 4 هزار هکتار باغ مرکبات و 976 بهره بردار با 678 هکتار زراعت شالی و 636 بهره بردار با 560 هکتار کشت سیر می توانند از کارشناسان این طرح بهره مند شوند.
وی اهداف دفتر ترویج را بهره گیری از روش های نوین و افزایش مشارکت محققان بخش کشاورزی ، بهره گیری از کشاورزان پیشرو منطقه ، تسهیل در دسترسی بهره برداران به کارشناس پهنه کشاورزی ، استقرار کارشناس پهنه در حوزه فعالیت ، کاهش مسافت طی شده توسط بهره برداران برای انجام کارهای اداری و غیره اعلام کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر در خصوص تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری که در روستای ریکنده به بهره برداری رسید ، گفت : در این طرح تجهیز و نوسازی 16 هکتار از اراضی شالیزاری با 1.5 کیلومتر شن ریزی به بهره برداری رسیده است .
وی دیگر طرح به بهره برداری رسیده را مربوط به تجهیز ونوسازی اراضی شالیزاری در روستای مزارسر اعلام کرد و افزود : در این طرح عملیات تجهیز و نوسازی 27 هکتار از اراضی شالیزاری با 2.5 کیلومتر لاینیگ و 2 کیلومتر شن ریزی به بهره برداری رسیده است .
** مشکل اصلی در مزارع شالیزاری مازندران نداشتن زهکشی فرعی است
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران در افتتاحیه 2 طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در گفت و گو با خبرنگاران افزود : مشکل اصلی در مزارع شالیزاری این استان نداشتن زهکشی فرعی است که از کشاورزان می خواهیم نسبت به تجهیز و نوسازی با مراکز خدمات جهاد همکاری کنند .
فرزین فرهادی با اعلام اینکه بیش از 50 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان مازندران تحت پوشش تجهیز و نوسازی قرار گرفته است ، گفت که این امر تراکم زهکشی به خصوص زهکشی فرعی در سطح مزارع را بالا می برد.
وی به اعتبار از محل فایناس خارجی برای تجهیز ونوسازی در اراضی شالیزاری اشاره ایی کرد و گفت که اگر استقبال کشاورزان از این موضوع خوب باشد بنا است تا امسال از این محل ، نسبت به احداث شبکه فرعی آبیاری زهکشی انجام شود.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران همچنین با بیان اینکه طی سال گذشته از محل اعتبارات ملی و استانی برای بالا بردن راندمان مصرف آب و افزایش بهره بری آب در اراضی شالیزاری طرح های خوبی اجرا و یا در دست اجرا است که تا پایان تیرماه امسال به بهره برداری می رسد ، گفت : عمده این طرح ها مربوط به طرح سامانه نوین آبیاری است.
فرهادی اعتبار برای طرح آبیاری قطره ایی را 35 میلیارد تومان که بخشی از آن جذب شده است اعلام کرد و افزود : تاکنون بیش از 35 هزار هکتار از اراضی شالیزاری و زراعی تحت پوشش این سامانه قرار گرفته است .
وی اعتبار لاینیگ و پوشش بتنی کاناهای آبرسانی در مزارع شالیزاری را هشت میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد و افزود : این اعتبار از محل اعتبارات ملی برای استان تخصیص داده شده است .
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران بحث دیگر در راستای آب و خاک را تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد که بسیاری از این طرح ها در هفته جهاد به بهره برداری می رسد.
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.