به گزارش خبرنگار ایرنا ، مدیر امور منابع آب حوزه قائمشهر روز چهارشنبه در جلسه آب ، خاک و کشاورزی این شهرستان ، افزود : امسال باتوجه به شرایط آب و هوائی ، کشت پائیزه به آب زیرزمینی منطقه آسیب وارد می کند .
وی از کشاورزان خواست تا برای کشت پائیزه از چاه های کشاورزی استفاده نکنند .
هادی نیک اختر با تاکید براینکه امسال در فصل زراعی اکثر آببندان ها و رودخانه ها با بحران خشکسالی مواجه شده اند ، گفت : در صورت مهیا بودن آب کشاورزان می توانند از آب ذخیره در آببندان ها و رودخانه ها برای آبیاری محصولات خود استفاده کنند.
برای بخش کشاورزی شهرستان قائمشهر ازسد برنجستانک 3 میلیون متر مکعب ، رودخانه های تلار و سیاه رود 26 میلیون متر مکعب ، چاه ها 30 میلیون متر مکعب ، سد البرز 15 میلیون متر مکعب و همچنین از 69 قطعه آببندان 5 میلیون مترمکعب آب تامین می شود.
مدیر امور منابع آب حوزه قائمشهراز طرح احیاء و تعامل بخشی برای استفاده از چاه های پرآب وهمچنین فضاهایی برای ذخیره کردن آب در این شهرستان خبر داد و گفت که این امر باعث می شود تا کشاورزان با بحران کم آبی مواجه نشوند.
نیک اختر یکی دیگر از راه های مهم در طرح احیاء و تعامل بخشی را جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز اعلام کرد .
وی با اشاره به اینکه در شهرستان قائمشهر 13 هزار و 951 حلقه چاه مجاز وجود دارد ، گفت که از طریق این چاه ها آب مورد نیاز شالیزارها به میانگین 30 میلیون متر مکعب را تامین می کند.
وی همچنین تعداد حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان را 3 هزار و 664 حلقه اعلام کرد و ادامه داد : در این راستا 20 حلقه چاه غیر مجاز را پلمپ و از حفاری 35 حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان جلوگیری شده است.
نیک اختر گفت که برای جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و پلمپ ان عزم و اراده ایی جدی را می طلبد.
شهرستان قائمشهر بیش از هشت هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که برای این میزان اراضی 84 میلیون متر مکعب آب نیاز است و همچنین برای بیش از 15 هزار هکتار باغ مرکبات 60 میلیون متر مکعب آب نیاز است .
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر در این جلسه با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در راستای کاهش مصرف آب برای اجرای سیستم نوین آبیاری تسهیلات خوبی را در اختیار کشاورزان قرار داده است ، بیان کرد : در این راستا سال گذشته بیش از 500 هکتار از باغات این شهرستان تحت پوشش آبیاری قطره ایی قرار گرفته است .
فرزین فرهادی گفت که برای مهار آب سطحی و احداث شبکه مدرن آبیاری که به مصرف آب در بخش کشاورزی کمک می کند از آب منطقه ایی تقاضامند هستیم تا در این راستا به ما کمک کنند.
** اقدام سریع نسبت به پلمپ چاه های غیرمجاز
فرماندار قائمشهر نیز در این جلسه گفت که با کمک دهیاری ها باید هر چه سریعتر نسبت به پلمپ چاه غیرمجاز در این شهرستان اقدام شود.
مهدی محمدی افزود : پلمپ چاه های غیر مجاز باعث می شود تا اجازه ندهیم اینگونه از منابع زیرزمینی استفاده شود.
وی در خصوص کشت پائیزه در این شهرستان گفت که اعتقادم برآن است که کارگروه و مصوبه ایی تشکیل شود تا به صورت جدی از کشت دوم که منفعتی برایمان ندارد جلوگیری شود .
محمدی با بیان اینکه در کشت دوم ،سم و آب بیشتری استفاده می شود ، بیان کرد : همچنین انتظار برآن است که از طریق دهیاری ها کشاورزان را ترغیب کنیم که برای کشت پائیزه از چاه کشاورزی استفاده نکنند.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی **انتشاردهنده: محسن حسن نیا
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.