به گزارش ایرنا، شاید باورش سخت باشد در شهرستان کوچک دره شهر در جنوب استان ایلام کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن وجود داشته باشد ولی برای پروژه متعدد کشاورزی استان که هم اکنون در حال انجام است، از لوله های ساخت دیگر استان ها استفاده می شود.
یکی از کارخانه های تولید لوله پلی اتیلن در شهرستان دره شهر علاوه بر تامین نیاز استان ایلام و استان‌های غرب کشور، سالانه 500 هزار دلار لوله پلی اتیلن به کشور عراق صادرات دارد.
دبیر صنعت لوله پلی اتیلن استان ایلام و رئیس کارخانه دربند دره شهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 12 سال پیش احساس کردیم کشور و استان در بخش کشاورزی نیازمند لوله های پلی اتیلن است.
حشمت الله ملکی افزود: کارخانه لوله پلی اتیلن دره شهر بر همین اساس راه اندازی شد تا هم نیاز کشور را تامین کنیم و هم از ورود محصولات مشابه خارجی به کشور جلوگیری کنیم.
وی اضافه کرد: کارخانه پلی‌اتیلن دربند زاگرس دره‌شهر یکی از هفت کارخانه فعال تولید لوله‌های پلی اتیلن در استان ایلام است که علاوه بر اشتغال زایی برای 12 نفر سالانه بیش از 50 میلیارد ریال درآمدزایی دارد.
وی تصریح کرد: اکنون سالانه پنج هزار تن مواد اولیه در این کارخانه به لوله‌های پلی اتیلن تبدیل می‌شود.

** صادرات 500 هزار دلار لوله های پلی اتیلن دره شهر به عراق
ملکی با اشاره به اینکه این محصول علاوه بر تامین نیاز ایلام و استان ‌های غرب کشور به عراق نیز صادر می شود، یادآور شد: سالانه 500 هزار دلار محصول از این کارخانه به کشور عراق صادرات می شود.
دبیر صنعت لوله پلی اتیلن استان ایلام تاکید کرد: درحالیکه‌ استان ایلام دارای تولیدات صنعتی لوله‌های پلی‌اتیلن است، برای پروژه‌های بزرگ استان نظیر سامانه گرمسیری، آبیاری های نوین دشت عباش و فکه این محصول را از سایر استان ها خریداری می‌ کند تا فعالان این صنعت با مشکلاتی زیادی مواجه باشند.
ملکی افزود: 50 هزار هکتار زمین در اراضی دشت عباس قرار است آبی شوند که در هر هکتار یک تن لوله نیاز است که در مجموع 50 هزار تن لوله پلی اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: سالانه بیش از 32 هزار تن انواع لوله پلی اتیلن در استان تولید می شود که می تواند نیاز استان را تامین کند.
دبیر صنعت لوله پلی اتیلن استان ایلام افزود: علاوه بر مشکلات فروش، خرید مواد اولیه و هزینه های آن باعث مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است.
ملکی با اشاره به اینکه تولیدات استان از کیفیت بالایی برخوردار هستند، گفت: انتظار ما از مسئولان توجه به تولیدات استانی است چراکه در صورت مشکلات برای واحدهای تولیدی بسیاری از جوانان بیکار می شوند.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری نیاز اصلی استان ایلام برای توسعه و اشتغال است، گفت: صنعت نوپای استان نیازمند حمایت همه جانبه است، الان که این صنعت پلی اتیلن در استان شکل گرفته و قابل رقابت با بازارهای کشوری است، باید مورد توجه قرار گیرد.

** استفاده از لوله های تولیدی دره شهر در پروژه های کشاورزی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان دره‌شهر تحت پوشش شبکه‌های آبیاری تحت فشار گرفته است.
طیار فیلی اظهار داشت: بخش عمده و 100 درصد لوله‌های به کار گرفته شده در این طرح از کارخانه تولیدی دره‌شهر تامین شده است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از لوله های پلی اتیلن شهرستان از چند جهت مزیت دارد، گفت: مهمترین مزیت استفاده از این طرح کاهش هزینه تمام شده برای پروژه ها که برای پیمانکاران نیز بسیار به صرفه است.
فیلی افزود: محصول تولید شده در شهرستان دره شهر از نظر کیفیت هیچ تقاوتی با نمونه مشابه داخلی دیگر ندارد چراکه اداره استاندارد این تولیدات را تایید کرده است.

** گرید کارخانه های تولید پلی اتیلن ایلام پایین است
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون پروژه های مهمی در بخش آب و خاک استان اجرایی شده یا در دست اجراست که بخشی از این پروژه ها ملی است.
وی گفت: استفاده از واحدهای تولیدی استان برای پروژه های جهاد کشاورزی بطور قطع مورد حمایت ماست، واحدهای تولیدی پلی اتیلن در ایلام ظرفیت بسیار خوبی دارند و از آنها برای پروژه های استان استفاده می شود.
سید محمدتراب میری افزود: پروژه های بزرگ و ملی استان دارای یک گرید خاص تولیدی هستند و تولیدکنندگان استان گریدهای مورد نیاز این بخش را تولید نمی کنند.
طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی بیش از 6 هزار میلیارد ریال طی 6 سال آینده برای آبی کردن اراضی کشاورزی اختصاص‌ می یابد که در این پروژه‌ها لوله‌های پلی‌اتیلن کاربرد دارند و حال که فرصتی پیش آمده باید علاوه بر توسعه کشاورزی استان، شاهد خرید تولیدات صنعتی داخل استان باشیم، مسئولان از هم‌اکنون این فرصت را از دست صنعتگران استان خارج کرده‌اند.
حال از مسئولان ایلام انتظار می رود که با حمایت از تولیدکنندگان بومی، زمینه توسعه، اشتغال و شکوفایی صنعت و اقتصاد استان را فراهم کنند.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.