به گزارش خبرنگار ایرنا علی نظری عصر شنبه در نشست تخصصی دریای خزر در گرگان اظهار داشت: مطالعات برای طرح جامع آغاز شده است و باید علاوه بر تامین آب شرب در سایر بخش ها همچون کشاورزی و صنعت نیز بازنگری شود.
وی ادامه داد: صنایع گلستان بیشتر در بخش شمالی استان مستقر و واقع شده و چاره ای نداریم که برای تامین آب صنایع و حتی کشاورزی مناطق مجاور خزر از ظرفیت آب شیرین کن ها استفاده کنیم.
مهندس نظری همچنین گفت: تراز آب خلیج گرگان نسبت به دو دهه گذشته کاهش داشته و از دلایل آن می توان به پسروی آب دریا ناشی از کاهش آبدهی رودخانه ها، افزایش تبخیر سطحی، افزایش رسوبات در دهانه خلیج و کاهش بارندگی اشاره کرد.
وی، تبعات خشکی خلیج گرگان را گسترده خواند و افزود: خشک شدن خلیج گرگان دارای اثرات منفی در حوزه های اجتماعی و اقتصادی منطقه خواهد بود.
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان اضافه کرد: تشکیل ریزگردها، اثرات سوء بر حیات زیستمندان آبی و تخریب و محو اکوتوریسم از جمله آسیب های خشک شدن خلیج گرگان است.
به گفته نظری، از مجموع 50 میلیارد ریالی که مقرر بود در قالب اسناد خزانه به شرکت آب منطقه ای داده شود حدود 12میلیارد ریال آن نهایی شده است.
وی تاکید کرد: مطالعات آب منطقه ای در دو قالب بخش اضطراری و بخش جامع تدوین شده است که اجرای آن حدود 430 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.