به گزارش ایرنا استقرار روستای قرناق بر روی خاک های لسی و در خطر بودن سلامت ساکنان به دلیل وقوع سیلاب های سال های اخیر، باعث نگرانی اهالی و مسئولان شده بود و دستگاه های مرتبط از جمله مدیریت بحران تصمیم به جابجایی این روستا گرفته بودند.
سلیمان سیدی دهیار قرناق گفت: این روستا در فاصله 57کیلومتری شهر مراوه تپه واقع بوده و 202 خانوار جمعیت دارد که شغل اصلی ساکنان آن دامداری و کشاورزی است.
به گفته وی؛ معیشت اهالی این روستا از طریق دامپروری و پرورش 700 راس گاو وهفت هزار راس گوسفند و بز و کشاورزی روی 500 هکتارزمین زراعی تامین می شود.
دهیار قرناق اظهار کرد: این روستا به لحاظ قرار گرفتن بر روی بخش لسی بسیار مستعد فرسایش بود و در سال های اخیر سیلاب های ویرانگر آبراهه های داخل روستا را به خندق و کانال های عمیق تا ارتفاع 57 متر تبدیل کرده و با جاری شدن کوچکترین رواناب خانه های روستایی در معرض تخریب قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه در معرض خطر بودن قرناق باعث شد که جزو روستاهای طرح کوچ شورای مدیریت بحران استان گلستان قرار گیرد، افزود: در این پیوند 11هکتار زمین شناسایی، مکان یابی و تفکیک شد، اما بحث این جابجایی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و نگرانی ساکنان را به همراه داشت.
سیدی اضافه کرد: برای رفع این نگرانی ها و مشکلات با تدبیر مسئولان فرمانداری و منابع طبیعی و آبخیزداری چاره اندیشی دقیق تر شد و تصمیم به اجرای طرح آبخیزداری گرفته شد.
به گفته وی؛ اجرای طرح آبخیزداری در سال 96 از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در این روستا عملیاتی شد.
وی گفت: دراین پیوند منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مراوه تپه 3 بند خاکی و کنترلی (گالی) در داخل روستا احداث و روستاییان از تهدید سیل و رواناب امنیت پیدا کردند.
سیدی بااشاره به بازدید مشاور بنیاد مسکن از این روستا و نظارت بر اثربخشی اجرای طرح آبخیزداری، اظهار کرد: براساس مطالعات آبخیزداری 6 مورد سازه های بند خاکی و گالی در روستا پیش بینی شده که با توجه به اعتبارات تاکنون سه مورد اجرا شده است.
وی با اشاره به تامین امنیت اهالی روستا با اجرای این طرحهای آبخیزداری افزود: اگر قرار بود روستا جابجا شود ضمن ایجاد مشکلات اجتماعی و فرهنگی برای ساکنان ، طبق برآوردها هزینه ای حدود 150 میلیارد ریال برای دولت و روستاییان داشت درصورتی که سه بند خاکی ایجاد شده هزینه ای حدود هشت میلیارد ریال داشته است.
به گفته وی؛ طبق گزارش کارشناسان دستگاه مرتبط برای اجرای بقیه بندهای خاکی 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا از آسیب های سیل و تخریب روستا پیشگیری شود.
دهیار قرناق با قدردانی از کارشناسان و مسئولان منابع طبیعی استان و شهرستان در فراهم کردن زمینه ماندگاری اهالی در این روستا، خواستار ادامه اجرای طرح آبخیزداری با حمایت مسئولان ارشد استانی و ملی شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح جابجایی روستای قرناق بیش از 150 میلیارد ریال هزینه در برداشت که با اجرای طرح آبخیزداری هزینه ها به 10 تا 20 درصد کاهش یافته و نیاز به جابجایی روستا نیز وجود ندارد.
ابوطالب قزلسفلو افزود: اجرای این طرح آبخیزداری می تواند الگویی برای سایر روستاهای مشابه و در معرض آسیب های سیل در استان باشد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان نیز گفت: روستای قرناق مراوه تپه از 10 سال قبل در بلاتکیفی بسر می برد که باید طرح جابجایی آن انجام می شد.
صادق علی مقدم افزود: اجرای طرح آبخیزداری برای ماندگاری اهالی این روستا، یک جسارت مدیریتی بود.
وی با اشاره به دیگر مشکلات این روستا همچنین اظهار کرد: اجرای طرح هادی از دیگر نیازمندی های اهالی قرناق است.
به گفته وی؛همچنین سرمایه گذاری در بخش آموزش به منظور آگاهی و آمادگی ساکنان برای مقابله با حوادث مختلف نیز ضروری می باشد.
وی افزود: اجرای طرح آبخیزداری مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مراوه تپه و استان را دارد و این مصوبه باید به کشور اعلام شود تا فرایند حذف جابجایی روستای قرناق جهت ماندگاری اهالی دریافت شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان همچنین گفت: در این استان 50 روستا نیاز به جابجایی و ایمن سازی دارند که نوع تهدیدات آن متفاوت بوده و اقدامات لازم برای برخی انجام و یا در حال اجرا و پیگیری است.
گلستان یکهزار و 75 روستا واقع در مناطق کوهستانی، جنگلی و دشت دارد که حدود 47 درصد از جمعیت یک میلیون و 869هزار نفری استان را در خود جای داده است و بیشتر ساکنان آنها از طریق کشاورزی و دامداری تامین معاش می کنند.
6204/1648
گزارش: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.