به گزارش ایرنا، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو اخیرا در مصاحبه ای از بندهای خاکی به عنوان «تشتک بخار» یاد و آبخیزداری را باعث برهم خوردن نظام هیدرولوژیک آبها عنوان کرده بود.
علی محمدی مقدم روز شنبه همزمان با 27 خردادماه روز جهانی مقابله با بیابان زایی در نشست با خبرنگاران استان اظهار کرد: بندهای خاکی منابع طبیعی نسبت به سدهای وزارت نیرو ، حجم ناچیزی از آب را در یک نقطه جمع آوری می کند و پیش از تبدیل شدن به تشتک بخار، آب به دلیل همین حجم اندک، پس از بارندگی به سرعت در خاک نفوذ کرده و فرصتی برای تبخیر نخواهد داشت.
وی ادامه داد: زیر سوال بردن آبخیزداری درحالی است که حجم زیادی از آب های تجمع یافته در پشت برخی از سدهای کشور در حال تبخیر شدن است.
وی تصریح کرد: وزارت نیرو بهتر است برای حل مشکل کم آبی، برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی و نجات دشت و مرغزارهای حاصلخیز که درحال تبدیل شدن به کانون ریزگردهاست، اعتبار و درآمدی به کشاورزان اعطا و اقدام به خاموش کردن موتور چاه های آنان کند.
محمدی مقدم همچنین پیگیری مصوبه کمیسیون ماده واحده مجلس شورای اسلامی درباره اختصاص پنج درصد از درآمد فروش برق و آب سدهای کشور به حوزه بالادست را خواستار شد و تصریح کرد: سالانه حدود 9 هزار و 600میلیارد ریال اعتبار از محل فروش آب و برق تولیدی سدهای کارون 3 و 4 و مسجد سلیمان عاید وزارت نیرو می شود درحالی که براساس اعلام این وزارتخانه، در پی رسوب خاک در پشت این سدها، سالانه 650 میلیارد ریال خسارت به این وزارتخانه وارد می سازد.
وی بیان کرد: با اختصاص تنها پنج درصد از این درآمد به حوزه بالادست سدها برای حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک، حجم قابل توجهی از خسارت ها قابل جبران است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری در ادامه به وقوع بحران زیست محیطی نشست زمین در این استان هشدار داد و گفت: زنگ خطر فرونشست زمین به صدا درآمده و برخی دشت ها نظیر دشت شهرکرد و خانمیرزا به کانون ریزگرد داخلی در این استان تبدیل شده است، در حالی که هیچ گونه توجهی برای اختصاص اعتبارات به چهارمحال وبختیاری نمی شود.
وی افزود: در صورت تداوم روند بی توجهی به کاهش سطح آبخوان ها و برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی و تداوم بی مهری مسئولان به این استان، بحران زیست محیطی دیگری در قالب پدیده نشست زمین پس از پدیده گرد و غبار استان خوزستان در این استان نیز حادث می شود.
وی بیان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی نشست زمین در سطح چهار میلیمتر بحرانی خوانده می شود در حالی که در برخی مناطق کشور این پدیده به 56 سانتیمتر رسیده است.
محمدی مقدم در ادامه با بیان شکل گیری مناطق بیابانی در چهارمحال وبختیاری ادامه داد: دشت خانمیرزا که زمانی نگین سبز بختیاری نام داشت، بدلیل برداشت های بی رویه آب از سطح منابع زیرزمینی در حال تبدیل شدن به نقطه بیابانی است.
وی افزود: آبخیزداری موثرترین راهکار برای مقابله با بیابان زایی، جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه سفره های زیرزمینی، مقابله با تشکیل کانون های گرد وغبار و ریز گرد در دشت و مرغزارهاست، درحالی که سیاست های نادرست وزارت نیرو در جهت مخالف این راهکار است.
محمدی مقدم در ادامه با بیان این که این اداره کل برای واگذاری زمین به بهره برداران تحت فشار است، توسعه باغات را نیز سیاست نادرستی خواند و اظهار کرد: دیگر ادارات و دستگاه ها، به جای توسعه باغات با تغییر الگوی کشت درصدد احیای مزارع و باغ های خشکیده و رها شده باشند.
وی در ادامه آتش سوزی ها را یکی دیگر از عوامل مخرب منابع طبیعی نام برد و یادآور شد: میزان آتش سوزی ها در چهارمحال و بختیاری طی سال گذشته 70 فقره در سطح 158هکتار بوده که این رقم کاهش 30 درصدی در مساحت را نسبت به سال 94 نشان می دهد، اما به دلیل بارندگی های مناسب در فصل بهار و افزایش سطح زیر اشکوب ها (پوشش گیاهی زیر درختان در سطح جنگل)، احتمال افزایش میزان حریق در سال جاری محتمل است.
محمدی مقدم در ادامه با بیان اقدامات گسترده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای مبارزه با قاچاق چوب و محصولات جنگلی از تشکیل 934 فقره پرونده تخلف در عرصه های منابع طبیعی در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: 212 فقره از این تعداد پرونده مرتبط با قاچاق چوب و محصولات مرتعی بوده است.
یک میلیون و 93 هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مرتع و 307 هزار هکتار را جنگل ها شامل می شود، بگونه ای که عرصه های منابع طبیعی 6.86 درصد از سطح این استان را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشار:جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.