به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمناف هاشمی عصر چهارشنبه در همایش تجلیل از تولید کنندگان و صادرکنندگان برتر این استان با اشاره به دیگر مزیت های مرز اینچه برون ، اظهار کرد: انتظار است که شرایط بندر خشک اینچه برون توسط وزارت راه و شهرسازی طبق اصول، منطق و چارچوب ابلاغ و حمایت شود.
وی همچنین از اینکه بعد از سه سال از حضور رییس جمهوری در منطقه اینچه برون و افتتاح خط ریلی ایران - ترکمنستان- قزاقستان با حضور روسای جمهوری سه کشور ، در این منطقه کمتر از یک هزار میلیارد ریال کار عمرانی صورت گرفته است.
استاندار گلستان افزود: در حالی که جای کار برای بیش از 10 هزار میلیارد ریال کار عمرانی در راستای رونق تجارت در منطقه وجود دارد.
وی سرمایه گذاری را راه درمان توسعه گلستان دانست و افزود: باید همه مسئولان استان تلاش کنند تا شرایط برای سرمایه گذاری و فعالیت تجار برای صادرات در این خطه فراهم شود.
هاشمی اظهار امیدواری کرد که نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم با پیشنهادهای خوب خود، زمینه عقب ماندگی این منطقه را رفع و فضای مناسب صادرات را در گلستان فراهم کنند.
وی همچنین افزود: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید پیش بردن شاخص های توسعه بدون اتکا به نفت است .
استاندار گلستان گفت: صادرات استان امروز نسبت به زمانی که وزن واردات کشور بیشتر بود، بهتر شده ولی نیاز مبرم به هدفمند کردن مسیر صادرات داریم .
هاشمی افزود: همه ما باید به گونه ای عمل کنیم که ظرفیت صادرات استان را جدی گرفته و به خوبی از این فرصت استفاده کنیم.
به گفته وی؛ اگر به مسیر واقعی تعریف صادرات 250 میلیون دلار از استان نیز برسیم ولی با این وجود در استفاده از ظرفیت های صادراتی استان در مقایسه با کل صادرات کشور عقب هستیم.
وی بر جدی گرفتن برخی از ظرفیت های استان تاکید کرد و افزود: اگر گلستان 1.2 میلیون تن گندم تولید می کند سهم استان از تولید آرد 200 هزار تن است و این منطقی نیست، زیرا بخش زیادی از اشتغال در این قسمت است.
استاندار گلستان با بیان اینکه امکانات صنعتی برخی استانها را نداریم ولی باید شرایط بهتری در بخش استفاده از ظرفیت ها و توسعه صنایع تبدیلی برای استان در نظر گرفته شود.
به گزارش ایرنا رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز بر ایجاد زیرساخت بندرخشک در اینچه برون تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی این آمادگی را در ایجاد انبار راه آهن در این بندر دارد.
علی محمد چوپانی افزود: اکنون انبار مناسب در بندرخشک اینچه برون برای صادرات کالا یا واردات وجود ندارد و مشکلاتی را برای تجار به وجود آورده است.
وی گفت: لازم است بخش دولتی زمینه را در این منطقه برای بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری بیش از گذشته تسهیل کند.
چوپانی همچنین بر به روز شدن مدیران دستگاه ها در حمایت و رفع مشکلات تجار تاکید کرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیزبا بیان اینکه تجارت خارجی یکی از محورهای توسعه استان به شمار می رود، گفت: در گذشته محور توسعه استان صرفا بر پایه کشاورزی شکل گرفته بود، اما امروز محورهای توسعه متنوع شده و بر موضوع های صنعت، کشاورزی، گردشگری و تجارت خارجی استوار است.
حسینقلی قوانلو افزود: قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال -جنوب برای استان یک مزیت است اما استفاده حداکثری از آن نمی شود، این در حالی است که خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان ظرفیت جابه جایی 10 تا 12 میلیون تن بار را دارد.
وی با اشاره به کاهش 5 درصدی صادرات استان در 10 ماه نخست امسال گفت: در این بازه زمانی میزان صادرات استان به کشور ترکمنستان 30 درصد کاهش پیدا کرده که کل صادرات گلستان را تحت تأثیر قرار داده است ولی با افزایش صادرات به کشورهای دیگری همچون عراق این کاهش را جبران می کنیم.
گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد اقتصاد استان بیشتر بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.
همسایگی گلستان با کشور ترکمنستان و ایجاد گمرک خشکی و بندرخشک اینچه برون مزیت بزرگی برای توسعه صادرات و واردات کالا در منطقه است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.