عبدالوحید هلاکو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این اتحادیه با در پیش گرفتن رویکرد اقتصادی به مراتع با هدف تقویت جوامع محلی که ازسال 95 آن را آغاز کرده است، موفق به کسب رتبه برتر کشوری دراین حوزه شد.
وی افزود: در 24 سالی که از عمر شرکت های تعاونی مرتعداری دراستان گلستان که اکنون تعداد آنان 25 شرکت است و نیز 14 سالی که از عمر این اتحادیه می گذرد، برداشت از مراتع، صرفا علف چری یا تغذیه دام های ذینفعان بوده است.
هلاکو با اشاره به سیاست ها و رویکردهای منابع طبیعی و آبخیزداری برای بهره برداری بهینه و اقتصادی (چند منظوره) از مراتع از جمله 'توسعه باغات، کشت گیاهان دارویی، پرورش دام و ماکیان به شکل نیمه صنعتی، تولید علوفه و طرح های گردشگری' اضافه کرد: این اتحادیه نیز در راستای این چشم اندازها، رویکرد خود را به استفاده اقتصادی از مراتع تغییر داده است.
وی تصریح کرد: 25 شرکت تعاونی مرتعداری زیر مجموعه این اتحادیه که درمجموع 200 هزار هکتار مرتع و 1200 خانوار با 130 هزار راس دام سبک را زیر پوشش دارند، ظرفیت خوبی برای اجرای طرح های مرتعداری با رویکردهای جدید منابع طبیعی و آبخیزداری هستند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، حمایت های مالی و نیز تسهیلاتی از شرکت های تعاونی مرتعداران، تسریع در برخورد با متجاوزان به مراتع، کنترل و نظارت بر چرای دام های عشایر را درموفقیت رویکردهای جدید منابع طبیعی و آبخیزداری مهم دانست و گفت: این اتحادیه نیز درحد توان حمایت های مالی برای اجرای طرح های مدنظر در این حوزه را انجام می دهد.
هلاکو، تولید سالانه یک میلیون اصله نهال مرتعی بیشتر از گونه آتری پلکس برای کاشت در مراتع با هدف بیابان زدایی، تولید بذر یونجه، اجرای طرح ذخیره نزولات آسمانی درسطح 3100 هکتار و طرح هلال آبگیر در سطح 450 هکتار از مراتع دو شهرستان گنبدکاووس و مراوه تپه و اجرای طرح جنگل کاری درسطح 80 هکتار در مراوه تپه را از جمله طرح های در دست اجرای این اتحادیه برشمرد.
وی افزود: تمامی شرکت های تعاونی مرتعداری زیرپوشش این اتحادیه دفترچه طرح دارند که براساس آن و نیز استعداد مراتع در اختیار خود می توانند، طرح پیشنهاد یا اجرا نمایند.
هلاکو، پیگیری راه اندازی صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی با سرمایه اولیه 20 میلیارد ریال که 51 درصد سهم اتحادیه یا بخش خصوصی واجد شرایط حوزه مرتعداری و 49 درصد نیز سهم دولت است را از دیگر اقدامات حمایتی از شرکت های تعاونی برشمرد و اضافه کرد: این صندوق پشتوانه مالی خوبی برای اجرای طرح های مرتعداری با رویکرد جدید است و اتحادیه درنظر دارد با تامین سهم بخش خصوصی دراین حوزه وارد شود.
وی، احیای چهار حلقه چاه آب در ایستگاه تولید بذر و نهال چپرقویمه گنبدکاووس برای اجرای سیستم آبیاری های نوین درسطح 350 هکتار از اراضی این ایستگاه، اخذ مجوز احداث سیلوی ذخیره غلات باظرفیت 30 هزار تن، راه اندازی مجتمع توریستی، تفریحی و رفاهی سه راهی آق بند به مساحت 50 هکتار باسازه های چادری، گلی و چوبی و پیگیری احداث میدان عرضه دام در مراوه تپه را از دیگر اقدامات در دست اجرای این اتحادیه در راستای رویکرد اقتصادی مراتع برشمرد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به برخی مشکلات پیش روی شرکت های تعاونی مرتعداری و این اتحادیه نیز اشاره کرد و گفت: محدودیت های عضوگیری، بیمه نبودن مرتعداران، تجاوز به مراتع توسط زمین خواران، ورود غیرمجاز دام های عشایر به مراتع شرکت ها و حمایت ضعیف مالی و اعتباری از شرکت های مرتعداری نسبت به عشایر از مهمترین مشکلات است.
هلاکو افزود: برای رفع محدودیت عضو گیری در شرکت های تعاونی مرتعداری و این اتحادیه، شرکت های فراگیر باحضور فارغ التحصیلان منابع طبیعی، بازنشستگان و دیگر مرتعداران راه اندازی می شود.
استان گلستان 862 هزار هکتار مرتع دارد که حدود 600 هزار هکتار آن در دو شهرستان گنبدکاووس و مراوه تپه قرار دارد.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.