به گزارش روز یکشنبه ایرنا از آب منطقه ای سید محسن حسینی اظهارداشت که خسارت محصولات کشاورزی کشت دوم تابستانه، در صورت کم توجهی به صرفه جویی آب پیش بینی می شود.
وی؛ حفر چاه های غیرمجاز و برداشت های غیرقانونی و غیراصولی از آب به ویژه در حوزه سفره های زیرزمینی استان را دلیل بروز مشکلات ناشی از کمبود آب عنوان کرد و گفت: با وجود تلاش های مستمرهنوز حدود 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد.
به گفته وی؛ این چاه ها 150 میلیون متر مکعب از آب‌های استان را برداشت می کنند که حدود 13 درصد از حجم کل آب‌ گلستان است.
معاون آب منطقه ای گلستان افزود: به طور معمول حدود نیمی از چاه های غیرمجاز بعد از بررسی ها می توانند پروانه داشته باشند ولی نیم دیگر آنها باید پر و مسلوب المنفعه شوند.
مهندس حسینی با بیان اینکه در سال گذشته ازسطح کشت، منصوبات و آبدهی 18 هزار چاه به صورت موردی بازرسی شد، گفت: در این مدت شرکت های حفاری کنترل، 362 حلقه چاه غیرمجاز مسدود، ضمن اینکه دستگاه های حفر چاه عمیق در استان مجهز به جی پی اس هستند و به هیچ عنوان امکان حفر چاه عمیق بدون اطلاع این شرکت وجود ندارد.
وی تصریح کرد: بیشتر چاه های غیر مجاز سطحی بوده که به وسیله مقنی ها یا دستگاه های غیرمجاز تراکتوری حفر می شوند وآبخوان های سطحی استان آب برداشت می کنند.
حسینی اضافه کرد که با همکاری دستگاه قضایی برخورد قانونی با حفر چاه ها و پر کردن آنها در حال انجام بوده و پرونده 638 حلقه چاه در دادگاه منتظر صدور حکم است.

**مدیریت آب، نیازمند همکاری دستگاه های خدمات رسان
وی همچنین همکاری نکردن کامل دستگاه های مختلف خدمات رسان برای جلوگیری از پرداخت تسهیلات مالی، نهاده های کشاورزی و سایر موارد به دارندگان چاه های غیرمجاز و اراضی زیرپوشش آن و کمبود اعتبارات وزارت نیرو برای برخورد با چاه های غیرمجاز طبق استانداردها را از مشکلات در این حوزه بیان کرد و گفت: به ازای هر یکهزارحلقه چاه نیاز به یک اکیپ کامل گشت و بازرسی شامل عوامل فنی، حقوقی و انسداد بوده که تاکنون این استانداردها محقق نشده است.
حسینی ادامه داد: هرگونه برداشت غیرمجاز از آب ها اعم از سطحی و زیرزمینی و اینکه برداشت کننده غیر مجاز باشد یا به وسیله چاه مجاز بیش از اندازه آب استحصال کند، مشمول جریمه می شود.

** گلستان فاقد دشت های بحرانی
مهندس حسینی همچنین گفت: با توجه به مراقبت های انجام شده با وجود همه کاستی ها و تنگناها وعوامل محیطی موثر، گلستان فاقد کاهش معنادار سفره های آب زیرزمینی و دشت ممنوعه بحرانی است.
وی تاکید کرد ولی برای مراقبت بیشتر و تضمین آب شرب استان مناطقی از گلستان به عنوان منطقه ممنوعه آب شرب تعیین شد که در آن حفر چاه کشاورزی ممنوع بوده و محدودیت اعمال شده است.
استان گلستان در سال های اخیر با افزایش دما، کاهش نزولات جوی مواجه شده که این مساله به همراه کم توجهی به مصرف بهینه بویژه در حوزه کشاورزی وخانگی ، این استان مرزی را در معرض چالش جدی تامین آب، خشکسالی و بروز پدیده ریزگردها قرار داده است.
این استان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که در 30 شهر و یکهزار و 75 روستا زندگی می کنند و زندگی بیشتر مردم بویژه در روستاها از محل کشاورزی دیم و آبی روی افزون بر 650 هزار هکتار اراضی زراعی تامین می شود.
1648
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.