فاطمه میرزایی در همشهری نوشت: پیش بینی هواشناسی می گوید که امسال به طور میانگین 1.5 درجه دمای هوا در گلستان نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت. این گرمای شدید و برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی اگر چه هنوز استان را به نقطه بحرانی نرسانده است اما می تواند در آینده کشاورزان منطقه را با کمبود شدید آب مواجه کند.
در همین زمینه، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان از احتمال خسران محصولات کشاورزی کشت دوم تابستانه، در صورت صرفه جویی نکردن در مصرف آب خبر داد.
سید محسن حسینی در گفت و گو با همشهری اعلام کرد که لازم است سطح زیر کشت حفرچاه ها حداقل 15 درصد کاهش یابد، در غیر این صورت کشاورزان در کشت دوم و فصل تابستان با ضرر و زیان در محصولات مواجه می شوند.
او، حفر چاه های غیر مجاز و برداشت های غیرقانونی و غیراصولی از آب به ویژه سفره های آب زیرزمینی استان را دلیل اصلی بروز مشکلات ناشی از کمبود آب عنوان کرد و گفت: با وجود تلاش های مستمر، هنوز 15 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد. از طریق این چاه ها حدود 150 میلیون متر مکعب از آب‌های استان برداشت می شود که 13 درصد از حجم کل آب‌های استان است. به طور معمول حدود نیمی از چاه های غیر مجاز بعد از بررسی احتمالاً می توانند پروانه داشته باشند، ولی نیم دیگر آنها باید پُر شوند.

گلستان چاه عمیق غیر مجاز ندارد
حسینی با بیان اینکه سال گذشته، سطح کشت و منصوبات و آبدهی 18 هزار چاه به صورت موردی بازرسی شده است، گفت: توانستیم شرکت های حفاری را کنترل و 362 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کنیم. دستگاه های حفر چاه عمیق مجهز به جی.پی.اس هستند و به هیچ عنوان امکان حفر چاه عمیق بدون اطلاع ما وجود ندارد. چرا که در صورت حرکت از پارکینگ ردیابی می شوند.
وی ادامه داد: میان نابسامانی های این حوزه که سال هاست گریبان برخی مدیران آب در استان را گرفته است، امروز دربرخی اراضی هم با چاه های سطحی که معمولاً نه به وسیله دستگاه بلکه به وسیله مقنی ها یا دستگاه های غیرمجاز تراکتور حفر می شوند، مواجه هستیم. بنابراین آب از آبخوان های سطحی استان برداشت شده است و آبخوان های عمیق تقریباً بدون چاه های غیرمجاز هستند. با همکاری دستگاه قضایی استان برخورد با حفر چاه‌ها و پر کردن آنها به خوبی در جریان است. اکنون پرونده 638 حلقه چاه در دادگاه برای صدور حکم حاضر است.
حسینی توضیح داد: دلایل متعددی برای حفر چاه های غیر مجاز در استان وجود دارد که از جمله می توان به آسانی حفر چاه غیر مجاز کم عمق اعم از دهانه گشاد و لوله ای توسط کارگر و مقنی و ابزار ساده ای چون اوگر، چرخ چاه و دستگاه های حفاری تراکتوری اشاره کرد. کوچک شدن قطعات اراضی کشاورزی و تجمیع نشدن کشاورزان برای پیگیری حفر چاه های با عمق بیشتر و مجاز، موجب محصور کردن اراضی باغی و حفاری غیر مجاز با توجه به پوشش ایجاد شده و ایجاد اشکال در شناسایی و جلوگیری از حفاری های غیر مجاز از این دلایل است.

مدیریت آب؛ نیازمند همکاری همه دستگاه های خدمات رسان
این مسئول همچنین همکاری نکردن کامل دستگاه های مختلف خدمات رسان برای جلوگیری از پرداخت تسهیلات مالی، نهاده های کشاورزی و سایر موارد به دارندگان چاه های غیر مجاز و اراضی تحت آبخور آنها ، تخصیص ندادن اعتبارات کافی به وزارت نیرو برای برخورد با حفر چاه های غیر مجاز و طبق استانداردها را از دیگر دلایل عنوان کرد و گفت: به ازای هر هزار حلقه چاه نیاز به یک اکیپ کامل گشت و بازرسی شامل عوامل فنی،حقوقی و انسداد است که تاکنون این استانداردها محقق نشده است. همچنین عوامل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نیز در این زمینه دخیل بوده است.حسینی ادامه داد: هر گونه برداشت غیر مجاز از آب ها اعم از سطحی و زیرزمینی و اعم از اینکه برداشت کننده غیر مجاز باشد یا به وسیله چاه مجاز بیش از اندازه آب استحصال کند، مشمول جریمه می شود. میزان این جریمه بر اساس دستورالعمل صادره از سوی وزارت نیرو محاسبه می شود.

گلستان بدون دشت های بحرانی است
حسینی در پایان گفت: با توجه به مراقبت های انجام شده و با وجود همه کاستی ها و تنگناها و همچنین عوامل محیطی موثر در استان، بر خلاف نیمی از دشت های کشور که آبدهی آنها بحرانی شده و به مناطق ممنوعه بحرانی تبدیل شده اند، خوشبختانه گلستان بدون کاهش معنادار سفره های آب زیرزمینی و دشت ممنوعه بحرانی است، ولی برای مراقبت های بیشتر و تضمین آب آشامیدنی استان مناطقی از استان به عنوان منطقه ممنوعه آب آشامیدنی تعیین شد که در آن حفر چاه کشاورزی ممنوع و محدودیت های زیادی اعمال شده است و طبعاً مراقبت های بیشتری از آن به عمل می آید. به عبارت دیگر آن چه در استان گلستان تحت عنوان چاه غیر مجاز در حال استفاده است چاه هایی در آبخوان سطحی با عمق کمتر از 40 متر است که این موضوع نیز مورد پیگیری این شرکت برای کاهش و پایان دادن به این روند نامطلوب است.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.