عبدالرشید آق ارکاکلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 3هزار و 368 نفر از زائران و گردشگران در زائرسراهای زیارتگاه و 23 هزار و 159 نفر نیز از چادر و امکانات اختصاصی برای اقامت خود استفاده کرده اند.
وی گفت : مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی(ع) با 33 واحد زائرسرا ، پارکینگ وسیله نقلیه به ظرفیت 200دستگاه با استقرار تیم نگهبانی شبانه روزی، پارکینگ ویژه متورسیکلت به ظرفیت 700دستگاه ، 18غرفه عرضه صنایع دستی و نیازهای ضروری و 12 خادم فصلی با لباس متحدالشکل در خدمت زائرین و گردشگران است.
عضو هیئت امنای مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی(ع) کلاله ادامه داد : مسافرین نوروزی علاوه برزیارت بقعه متبرکه خالدنبی (ع)، ازمراتع و چشم اندازهای طبیعی منطقه ازجمله قبرستان باستانی، چشمه خضر، دره پنج شیر، قله تانگری داغ، هزار دره و تپه ماهورهای شمال خالدنبی دیدن می کنند.
دهیار روستای هدف گردشگری گچی سوبالا نیز گفت: مردم و دهیاری روستای هدف گردشگری گچی سوبالا در ارائه خدمات به زوار و گردشگران و اداره بخش های مختلف زیارتگاه مشارکت دارند.
عبدالصالح حمیدزاده افزود: نیروهای دهیاری روستای هدف گردشگری گچی سو بالا، علاوه بر راه اندازی مرکز عرضه غذای سنتی، در ارائه خدمات وتامین مایحتاج عمومی سوغاتی، صنایع دستی و محصولات فرهنگی موردعلاقه زوار و گردشگران نیز مشارکت دارند.
مجتمع زیارتی و گردشگری خالد نبی(ع) در 56 کیلومتری شمال شرقی مرکز شهرستان 110هزار نفری کلاله در شرق استان گلستان و بر فراز قله کوه گوگجه داغ در ارتفاع 700 متری واقع شده است.
زیارتگاه خالد نبی، محل دفن خالد نبی (خالد بن سنان) است و در وب سایت بقعه خالد بن سنان در معرفی وی به نقل از کتاب ناسخ التواریخ آمده است: خالدبن سنان (ع) شش هزار و یکصد و بیست و سه سال بعد از به دنیا آمدن حضرت آدم (ع) و در سال 530 میلادی بر تخت نبوت نشسته و مردم زمان خود را به شریعت حضرت عیسی (ع) دعوت می کرد و نسب آن حضرت به حضرت اسماعیل ذبیح الله (ع) می رسد.
خالدبن سنان (ع) در سرزمین عدن که در یمن می باشد می زیسته است و از قبیله «بنی عبس بغیض» می باشد و از آنجایی که ایشان در زمره پیامبران تبلیغی بدون کتاب و آخرین مبلغ دین مسیح بوده، وظیفه اش ایجاب می کرد که به عنوان مبلغ دینی به همه جا سفر کند و مردم را به پذیرش دین مسیح دعوت کند.
فاصله زمانی بین ظهور خالدنبی (ع) و ولادت خاتم الانبیاء چهل سال است، به عبارت دیگرخالدبن سنان (ع)چهل سال پیش از ولادت خاتم الانبیاء به ظهور می رسد.
به گزارش ایرنا، زیارتگاه خالد نبی یکی از اماکن زیارتی مهم در شرق استان گلستان محسوب می شود و همه ساله بویژه در فصل بهار زائران بسیاری از مناطق مختلف به این زیارتگاه مراجعه می کنند.
در نزدیکی و پایین‌تر از بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره‌ای به نام پنج شیر و همچنین چشمه خضر قرار دارند.
طبق روایات رایج بین اهالی، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همراهان وی بوده‌است که همگی آنها مورد توجه و احترام ترکمن‌ها هستند.
در قسمت شرق بقعه چوپان عطا و پیوسته به آن و بر روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع آنها به مراتب کمتر از ارتفاع محل مرقد خالد نبی است، گورستان عظیمی دیده می‌شود که حدود ۶۰۰ سنگ مزار استوانه‌ای تا ارتفاع حداکثر ۲ متر در آن دیده می‌شود.
7478/1860
خبرنگار: حاجی محمد خدری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.