به گزارش دریافتی ایرنا، حمید عمرانی رکاوندی روز یکشنبه، این امر را ارزش نهادن به آثار ملی و میراث فرهنگی دانست و بیان کرد: این اقدام با هدف جذب مشارکت مردمی در امور مربوط به پایگاه‌ها و فرهنگ‌سازی‌های لازم در ترغیب جامعه محلی، انجمن‌های مردم‌نهاد، سمن‌ها و بخش خصوصی در تعاملات مربوط به حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند جهانی و ملی انجام شد.
وی یادآور شد: دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است، این اثر تاریخی در 29 تیرماه سال 1378 به شماره 2345 ‎ به ثبت ملی رسیده ‌است
مدیر پایگاه دیوار دفاعی گرگان اضافه کرد: این اقدام در جهت فرهنگ سازی برای حفظ و پاکسازی آثار تاریخی انجام شد.
وی ادامه داد که این اقدام دوستداران میراث فرهنگی به همگان به‌ویژه گردشگران نوروزی یادآور شد که ریختن زباله در محوطه‌های تاریخی نه تنها موجب زشت شدن چهره این گنجینه های تاریخی شده ،بلکه موجبات آلودگی آب، خاک و هوا را فراهم می‌سازد و آسیب به محوطه و بافت های تاریخی را به‌دنبال دارد.
به گزارش ایرنا دیوار دفاعی، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ مطرح شده است، یکی از سه دیوار تاریخی جهان می باشد.
این دیوار با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است.
طول دیوار بزرگ گرگان در حدود 200 کیلومتر و عرض آن بین 2 تا 10 متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد 10×40×40 سانتی متر ساخته شده است.
این دیوار در طول مسیر خود دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجرپزی، سد، کانال های هدایت آب بوده است.
دیوار از نظر شرایط زیست محیطی در دو بخش کوهستانی و نیمه بیابانی جای دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی به فاصله اندکی از گرگانرود و در امتداد آن (بخش اعظم آن در ضلع شمالی رودخانه) واقع بوده است.
امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده می باشد.
پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می دادند ،اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سال های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.
ش/ 1648
تنظیم کننده : شربتی **انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.