به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب قزل سفلو روز سه شنبه در گردهمایی منابع طبیعی، بسیج سازندگی، همیاران طبیعت و جوامع محلی گلستان در گنبدکاووس، اظهار داشت: دراین طرح به جای استفاده صرف از علوفه مراتع برای دام ها، کشت گیاهان دارویی، نهال های مثمر و غیرمثمر (زارعت چوب) و تولید علوفه و یونجه نیز انجام می شود.
وی گفت: این طرح ها با مشارکت و اولویت مرتعداران و ذی نفعان مراتع و در مراحل بعد نیز با واگذاری مراتع به تشکل های مردم نهاد اجرا می شود.
قزل سفلو با تاکید برضرورت حفاظت جدی از منابع طبیعی بویژه مراتع توسط شرکت های تعاونی مرتعداران استان گلستان، اضافه کرد: ذی نفعان مراتع باید نسبت به حفاظت از منابع ملی حساس و در اجرای طرح های ملی و عام المنفعه با دولت همکاری بیشتری نمایند.
وی همچنین با اشاره وجود اراضی دیم بسیار در مناطق شمالی گلستان، تصریح کرد: میزان اندک بارش در این منطقه و شخم سالانه این اراضی کم بازده توسط بهره برداران، از عوامل اصلی مواجه شدن استان با خطر ریزگردها است که باید به آن توجه نماییم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به بهره برداران اراضی زراعی کم بازده مناطق شمالی استان پیشنهاد کرد که به جای شخم زدن و کاشت محصول، اجازه دهند این اراضی از پوشش طبیعی برخوردار شده و آن را به دامداران بفروشند زیرا درآمد آن بیشتر از برداشت محصولات کاشت شده خواهد بود.
قزل سفلو همچنین با بیان اینکه امروزه حفظ منابع طبیعی و محیط زیست از ضروریات جامعه است، گفت: نباید به این منابع به چشم مسائل فانتزی یا تجملاتی نگاه کرد زیرا تخریب منابع طبیعی و محیط زیست، پیامدهای زیانباری بر جامعه و حیات بشری می گذارد که سیل های مخرب، آلودگی هوا و ریزگردها از مهمترین آن است.
وی افزود: منابع طبیعی و مراتع تنها کارکرد علوفه ای ندارند بلکه کارکرد زیست محیطی و اکولوژیکی آنان بیسار مهمتر است و اهمیت این موضوع باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
قزل سفلو با بیان اینکه نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست تنها بر عهده یک سازمان نیست، اضافه کرد: امروزه مشارکت همگانی درصیانت از منابع طبیعی تنها با دو نگاه حفاظت از منابع طبیعی در برابر تجاوز افراد سودجو و نیز حفاظت از پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع میسر می شود.
وی با قدردانی از مشارکت و حساسیت خوب مردم گلستان در چند سال اخیر در امر نهالکاری و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، تصریح کرد: مردم سرمایه و پشتوانه اصلی در صیانت از منابع طبیعی هستند و امروز حرف ها در این حوزه به عمل تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، دراین مراسم که در موسسه آموزش عالی غیردولتی شمس گنبدکاووس و باحضور برخی فرماندهان بسیج سازندگی گلستان برگزار شد، علاوه بر تجلیل از تعدادی مرتعداران نمونه و واگذاری چهار فقره اسناد مرتعداری، 15 اصله نهال به نام 15 شهید والامقام این شهرستان غرس شد.
شهرستان گنبدکاووس با 360 هزار نفر جمعیت واقع درشرق گلستان، 350 هزار هکتار مرتع دارد.
1860/3039/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشاردهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.