احمدعلی بهاور رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: طبق شاخص های بین المللی به ازای هر 10 هزار هکتار اراضی، 13 نیروی حفاظتی نیاز است که شهرستان دامغان با کمبود نیرو در این زمینه مواجه است و با وجود بیش از یک میلیون و 487 هزار هکتار وسعت اراضی ملی، دارای 10 نیروی حفاظتی است.
وی افزود: هفته منابع طبیعی فرصت مناسبی برای فرهنگ سازی در جهت احیا و توسعه منابع طبیعی ارزشمند است چرا که نابودی جنگل ها و مراتع، تصویری توأم با فقر و گرسنگی و آلودگی زیست محیطی را از آینده ترسیم می کند.
بهاور اضافه کرد: ایران از جمله کشورهایی است که تحت تاثیر پدیده بیابانزایی است که به همین دلیل رویکرد احیای اراضی تخریب شده از اولویت های کاری مجموعه منابع طبیعی کشور است و در همین راستا طرح تعمیم ترسیب کربن در دامغان از سال 92 کار خود را در 11 روستا با جمعیتی بالغ بر 2 هزار و 500 نفر آغاز کرده است.
بهاور، به بخش جنگلی شهرستان دامغان اشاره کرد و گفت: جنگل بیش از پنج درصد وسعت دامغان را تشکیل می دهد که شامل جنگل های پهن برگ، سوزنی برگ و جنگل های کویری بیابانی می شود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان، به کشت گیاهان دارویی در سال 95 در دامغان اشاره کرد و گفت: تا کنون 14 گونه گیاه دارویی در دامغان شناسایی شده است و 250 هکتار سهمیه شهرستان در کشت گیاه دارویی باریجه نیز با 60 درصد پیشرفت در حال انجام است.
بهاور خاطر نشان کرد: احداث بوستان روستایی در مساحت 2 هکتار در آهوانو و دیگری در مساحت 36 هکتار در کلاته در دست اقدام است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: از ابتدای سال 95 تا کنون 70 اصله قاچاق تاغ، 800 کیلوگرم زغال تاغ، 42 قطعه درخت، 43 قطعه بوته، سه مورد تخریب کوره های غیرمجاز و 12 فقره خلع ید اراضی به مساحت 4.5 هکتار به ارزش 300 میلیون تومان به انفال برگردانده شد.
شهرستان دامغان یک میلیون و 544 هزار هکتار وسعت دارد که یک میلیون و 489 هزار هکتار از آن عرصه های طبیعی است.
7339/6103 خبرنگرا: میثم اسماعیلی ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.