هادی حق شناس سه شنبه در بازدید از روند اجرای زهکشی اراضی شوره زار شهرستان گمیشان گفت: تکمیل پروژه زهکشی ۳۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان، زمینه ساز تحقق عملی جهش تولید در این منطقه محروم خواهد بود.

وی بیان کرد: گزارش اقدامات و نیازمندی‌های این طرح تهیه و طی گزارشی برای رییس دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده تا نقش و همکاری بنیاد برکت در تکمیل این عملیات بیشتر گردد.

حق شناس ادامه داد: در جلسه ویدیو کنفرانسی هفته گذشته با آیت الله محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری مقرر شد بنیاد برکت طرح های بنگاه محور، تسهیلات محور و پروژه های اجتماع محور شهرستان گمیشان را در راستای محوریت زدایی پشتیبانی کند.

استاندار گلستان افزود : زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی شوره زار شمال گلستان، از جمله مصوبات سفر اول دولت تدبیر و امید به گلستان است که براساس گزارشات کارشناسان، اقتصاد ساکنان منطقه به ویژه در شمال استان را متحول کرد.

به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخش وسیعی از زمین های شمال این استان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری امکان کشت قابل قبولی نداشته که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش خواهد یافت.

در کشاورزی هدف از زهکشی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است ولی در تعریفی جامع تر، زهکشی به معنی خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه است.

کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین، کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن، کنترل فرسایش، کنترل و مهار سیل، حفاظت محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن و نامطبوع در محیط مزرعه، به زیر کشت بردن اراضی جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، حفاظت از ابنیه و تاسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای مهم اجرای طرح زهکشی است.

گمیشان در شمال غربی استان و در مجاورت دریای خزر و هم مرز با کشور ترکمنستان واقع است که شغل بیشتر اهالی منطقه ماهیگیری و کشاورزی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.