عبدالرحیم لطفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کنترل فرسایش خاک، کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌، توسعه و تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار برای کنترل هرز آب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی گفت: امسال برای اجرای طرح های آبخیزداری در گلستان، ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که تاکنون ۲۹۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

به گفته وی گلستان ۲۲ طرح آبخیزداری با ۴۹ پروژه زیر مجموعه در دست اجرا دارد که میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها حدود ۶۷ درصد است.

لطفی با بیان این که اعتبار طرح های آبخیزداری استان در سال جاری نسبت به سال قبل رشد چند برابری دارد، اضافه کرد: اجرای طرح های سرشاخه گیر با هدف کنترل سیلاب در اولویت برنامه آبخیزداری استان است.

وی بیان کرد: امسال اجرای ۷ طرح سرشاخه گیر و برای سال ۹۹ هم اجرای ۱۱ طرح در دستور کار قرار دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به وضعیت حوزه های آبخیز این استان اشاره کرد و گفت: حوزه های آبخیز این استان دارای ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار وسعت است که یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن به خاطر قرار گرفتن در مناطقی از جمله کوهپایه ای، تپه ماهواره ای و پرشیب نیاز به عملیات آبخیزداری دارد.

به گفته وی بقیه حوزه های آبخیز گلستان در مناطق دشتی بوده و نیازمند حفاظت خاک و بیابان زایی است.

لطفی ادامه داد: تاکنون در ۵۳۰ هزار هکتار از حوزه های آبخیز مطالعه شده گلستان عملیات آبخیزداری اجرا شده که احداث  ۱۴۵ بند خاکی، ۴۲۰ سازه سنگ ملاتی و بتنی، هزار و ۲۰۰ سازه گابیون (فیلتر کننده جریان)، ۴۶ مورد سازه سرشاخگی و کنترل کننده جریان‌های واریزی از جمله آنان است.

محمد عباسی کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز به اهمیت مقابله با سیل در این استان اشاره کرد و گفت: اجرای طرح های آبخیزداری یکی از راهکارهای موثر مدیریت سیلاب برای به حداقل رساندن خطرات و خسارت ناشی از آن است.

محمد عباسی بیان کرد: با توجه به افزایش شدت بارش باران در مدت زمان کوتاه در سال های اخیر، ضرورت سرمایه گذاری در اجرای طرح های آبخیزداری برای پیشگیری و مقابله با خسارات احتمالی جاری شدن سیلاب، دوچندان شده است.

گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع به دلیل موقعیت جغرافیایی از مناطق در معرض حوادث طبیعی مختلف همچون سیل است.

در سیل ابتدای امسال علاوه بر جان باختن ۱۱ تن، ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت در حوزه های مختلف به این استان وارد شد.

استان گلستان دارای ۷ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیاست که ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی در شمال و در همسایگی کشور ترکمنستان، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی در نواحی جنوب از بندرگز تا شرق در کلاله، ۱۲۰ کیلومتر ساحل دریای خزر از بندرگز تا گمیشان، ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی و افزون بر ۳۰ هزار هکتار باغ مثمر دارد.

جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری ساکن گلستان که افزون بر ۴۷ درصد آن را روستائیان تشکیل می دهند بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.