به گزارش خبرنگار ایرنا، استادان دانشگاهی منطقه گنبدکاووس روز یکشنبه در نشست علمی خود که در موسسه آموزش عالی غیردولتی "شمس" این شهرستان برگزار شد، با محکوم کردن ترور سردار سلیمانی و بررسی ابعاد حقوقی این جنایت بشری، آمریکا را دشمن درجه یک امت اسلامی دانستند که بایستی ریشه حضور این کشور مستکبر در منطقه قطع شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر در این نشست گفت که سردار سلیمانی یکی از بزرگترین استراتژیست‌های نظامی و سیاسی جهان و منطقه خاورمیانه بود که ویژگی‌هایی مانند "پاکدستی، اخلاص و انقلابی بودن" او را پس از شهادتش به شخصیتی بزرگ و فراملی تبدیل کرد.

دکتر عبدالرضا بای که تحصیل کرده رشته روابط بین‌الملل است، افزود: سردار سلیمانی مغز متفکر مبارزه با جنگ نرم و سخت آمریکا در منطقه خاورمیانه بود که منافع این کشور استعارگر را نیز به خطر انداخته بود، به همین دلیل آمریکا تصمیم به حذف فیزیکی او گرفت.

وی بابیان اینکه آمریکا از دهه ۷۰ میلادی و پس از خروج انگلستان از خاورمیانه، وارد این منطقه به عنوان یکی از مهمترین کانون‌های "ژئوپولتیک" و "اکونومیک" جهان شد، اضافه کرد: علت اصلی این حضور، چپاول ثروت غنی نفت و گاز ملت‌های مسلمان بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این هدف را با سیاست ایران هراسی در بین کشورهای منطقه ادامه داده است.

دکتر بای با یادآوری شکل‌گیری برخی پدیده‌های سیاسی و اجتماعی در منطقه خاورمیانه پس از جنگ جهانی دوم، ادامه داد که شکل‌گیری صهیونیسم یا رژیم غاصب اسرائیل که عامل تنش و رخداد چندین جنگ درمنطقه بوده، پیروزی انقلاب اسلامی بدون وابستگی به بلوک شرق و غرب و برهم زدن معادلات سیاسی آن زمان، ظهور طالبانسیم برای مقابله با منافع آمریکا و جریان‌های سلفی و تکفیری مانند داعش برای ایجاد اختلاف بین امت اسلامی از جمله این پدیده‌های پیچیده سیاسی بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر تصریح کرد: ایران در منطقه خاورمیانه یک بازیگر فعال است و آمریکا تلاش دارد تا ایران و نقش فعال آن را به یک بازیگر منفعل تبدیل کند به همین علت هم سیاست کثیف ایران‌هراسی، ایجاد اختلافات مذهبی بین دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و تشکیل گروهک‌های تکفیری و حمایت از آنها را دنبال می‌کند.

وی افزود: دولتمردان آمریکا بویژه نو محافظه‌کاران آن، اعتقادی به قوانین بین‌الملل و عضویت در مجامع و کنوانسیون‌های آن ندارند و به همین خاطر بدون توجه به قوانین بین‌المللی اقدام به جنگ و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی دیگر کشورها بویژه کشورهای اسلامی می‌کنند چون از نگاه فلسفی آنها اسلام شرّ است و بایستی با آن مقابله شود.

دکتر بای همچنین گفت: به دلیل اینکه موضوع ایران و آمریکا جنبه سیاسی دارد و هر یک از طرفین دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند و نیز عدم عضویت آمریکا در دیوان بین المللی کیفری (I.C.C)، اصولا ترور سردار سلیمانی به صورت حقوقی بررسی نمی‌شود.

وی افزود: اما اقدام ایران در زدن پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق براساس ماده ۵۱ منشور سازمان بین الملل، مبتنی بر دفاع مشروع بوده است.

در این نشست علمی، مدیر گروه حقوق موسسه آموزش عالی غیردولتی شمس گنبدکاووس نیز با تسلیت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت که اصولا حضور یک کشور در خاک یک کشور دیگر و ترور تبعه کشور ثالث که به عنوان میهمان به عراق دعوت شده بود، از منظر حقوق بین المللی درست نیست.

دکتر محمد منقوش بابیان اینکه حضور آمریکا در خاورمیانه و عراق بدون مجوز شورای امنیت و سازمان مللل متحد بوده است، افزود: آمریکا با ترور سردار سلیمانی، موازین بنیادین حقوق بشر را نقض کرد و دولت‌های عراق و ایران به صورت مشترک یا هر کدام به‌صورت مستقل می‌توانند این نقض حقوقی را به‌صورت دیپلماتیک و هم از طریق مراجع حقوقی بین المللی مجمع عمومی یا شورای امنیت سازمان ملل و یا دیوان بین‌المللی دادگستری، پیگیری نمایند.

وی اضافه کرد: باتوجه به اعلام رسمی آمریکا در ترور سردار سلیمانی، مجمع سازمان ملل و شورای امنیت که آمریکا هم عضو آن است، باید این اقدام خصمانه را که بدون مجوز نهادهای بین‌المللی صورت گرفته، محکوم و قطعنامه‌ای علیه آمریکا صادر نماید در غیر این صورت رسوایی بزرگی برای این سازمان بین المللی و ارکان آن در تاریخ ثبت می‌شود.

دکتر منقوش تصریح کرد: دستور ترامپ در به شهادت رساندن سردار سلیمانی همچنین نیاز به مجوز کنگره و سنای آمریکا داشته که آن هم انجام نشده و بنابراین درخود آمریکا هم این اقدام محکوم شد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی استان گلستان شعبه گنبدکاووس نیز در این نشست علمی، سردار سلیمانی را سرباز ولایت و وطن و شهادت او را هم از الطاف خفیه الهی دانست و گفت: قدر و منزلت این سردار دل‌ها را می‌توان از حضور چند میلیون نفری در مراسم تشییع پیکر پاک آن شهید و همرزمانش در ایران و عراق به روشنی درک کرد.

حجت‌الاسلام دکتر جلال عراقی با تاکید بر ضرورت مشخص کردن ابعاد حقوقی این جنایت بزرگ، افزود: موضوع ترور ناجوانمردانه و نابخردانه سردار سلیمانی می‌تواند به عنوان موضوع رساله دکترا و یا پایان نامه کارشناسی ارشد دانشجویان قرار گیرد تا علل و چرایی رخداد این مصیبت‌ها و راهکارهای جلوگیری از تکرار آن، به صورت علمی بررسی شود.

وی با یادآوری برخی جنایات آمریکا قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اضافه کرد: راه‌اندازی کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، دخالت در امور کشور، تشکیل ساواک، ارائه طرح کاپیتولاسیون، تبعید امام خمینی به ترکیه، طراحی حکومت نظامی در واقعه ۱۷ شهریور ۵۷، کشتار دانش آموزان و دانشجویان در ۱۳ آبان ۵۷، تحریم سیاسی و اقتصادی ایران، حمایت از گروهک‌های تروریستی و ضد انقلاب، حمله نظامی به طبس، کودتای نوژه، راه اندازی جنگ هشت ساله علیه ایران، سرنگونی هواپیمای مسافربری، تهاجم فرهنگی و ایران هراسی بخشی از این جنایت‌ها بوده است.

حجت‌الاسلام عراقی اضافه کرد که این جنایت‌ها نشان می‌دهد که آمریکا دشمن درجه یک اسلام و انقلاب اسلامی است و نبایستی به آن اعتماد کرد.

همچنین امام جمعه اهل سنت نگین شهر از توابع شهرستان آزادشهر هم در این نشست علمی با تسلیت شهادت سردار سلیمانی و دیگر همرزمانش گفت که شهادت سردار دل‌ها به ما این پیام را داد که بایستی قدر انقلاب اسلامی و شهیدان آن را که برای آسایش و امنیت ما جان خویش را فدا می‌کنند، بیشتر بدانیم.

آخوند ابوبکر خوجملی با یادآوری ارائه مقاله‌ای از سوی خود به کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در دهه ۷۰، افزود: آن زمان بنده پیشنهاد دادم که دولت‌های اسلامی منطقه با یکدیگر پیمان‌های نظامی امضا کنند تا کشورهای بیگانه و استعمارگر نتوانند به بهانه تامین امنیت به منطقه بیایند.

وی اضافه کرد: اکنون نیز می‌گویم که جای چنین پیمان‌هایی در بین کشورهای منطقه خالی است تا ریشه کشورهای بیگانه بویژه آمریکا که جنایت‌های زیادی در منطقه با راه‌اندازی گروهک‌های سلفی و تکفیری داعش انجام می‌دهد، کنده شود.

آخوند خوجملی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی اضافه کرد که شهادت این سردار رشید سپاه اسلام توسط آمریکا نشانه قدرت این کشور نبود بلکه نشانه ضعف و زبونی آمریکا بود زیرا او را در جنگ رودررو به شهادت نرساندند بلکه ناجوانمردانه ترور کردند.

به گزارش ایرنا، این نشست علمی توسط دانشگاه مذاهب اسلامی گلستان شعبه گنبدکاووس و موسسه آموزش عالی غیردولتی شمس این شهرستان برگزار شد.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.