حبیب الله تاشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی می شود تولید امسال عسل گلستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کمتر شود که از دلایل اصلی کاهش تولید این محصول، بارندگی در تعداد زیادی از روزهای سال و کاهش فعالیت زنبور برای تولید است.

به گفته وی امسال پرورش دهندگان زنبور عسل گلستان موفق شدند ۵۰ کیلوگرم "ژل رویال " تولید کنند که استقبال برای تولید این محصول از سوی بهره برداران طی چند سال اخیر رو به افزایش است.

تولید ژل رویال یا شاه‌انگبین در جهان محصول اصلی تولیدی در زنبورداری ها است و تولید عسل در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

 از جمله مزایای تولید ژل رویال می توان به مصرف آن در پزشکی (تقویت سیستم ایمنی، دیابت، کم خونی، مشکلات کبدی، تعادل هورمونی، درمان نازایی و آسم)، بالا بودن قیمت آن نسبت به عسل (حدود ۶۰ برابر)، خرید تضمینی توسط شرکت های معتبر و تولید و برداشت آسان اشاره کرد.

براساس گزارش نعمت الله اسدی رییس آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در خردادماه امسال، اگر از هر کندو به طور متوسط ۵۰ گرم ژل رویال تولید شود که با قیمت حداقل هر گرم ۱۰۰ هزار ریال برای زنبوردار پنج میلیون ریال سودآوری دارد.

رییس اداره طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی گلستان اضافه کرد: حمایت از تولید فرآورده های زنبور عسل شامل ژل رویال، گرده گل، مو و بَره موم، جزو برنامه این اداره با هدف افزایش درآمدزایی برای بهره برداران و جذب سرمایه گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی است.

طبق آمارها، صنایع تبدیلی حوزه زنبورداری گلستان به ۱۰ کارگاه کندوسازی، ۴ کارگاه بسته بندی و یک کارگاه تولید عاج موم محدود است.

آب و هوای مناسب، عرصه های جنگلی و کوهستانی، وجود ۶۶۷ هزار هکتار کشتزار محصولات مختلف و باغ های میوه و گل و گیاهان دارویی از جمله ظرفیت های گلستان برای استقرار کندوهای زنبور عسل در نقاط مختلف این استان محسوب می شود.

استان گلستان با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی دنیا یکی از مناطق مستعد سرمایه گذاری در پرورش زنبورعسل در کشور است و صنعت زنبورداری دراین خطه می تواند در خدمت توسعه استان قرار گیرد.

در میان شهرستان گلستان، گرگان بالاترین میزان پرورش زنبور و تولید عسل استان را با ۲۱ درصد در سال قبل داشته و رامیان و علی آباد در رده های بعدی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.