اتمام پروژهای آبخیزداری، تکمیل سدهای در حال ساخت در کنار لایروبی رودخانه های استان، ضرورت همواره مورد تاکید مسوولان برای حل چالش سیل خیزی گلستان است اما آن چه در عمل مشاهده می شود، فاصله زیادی با وعده های محقق نشده دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مرکز گلستان هم در این میان بیکار ننشته و بارها در این زمینه به تهیه خبر و گزارش پرداخته است که در آخرین نوبت روز شنبه گزارش لایروبی رودخانه‌های گلستان؛ نوش‌دارو پس از سیل را منتشر کرد تا نظر متولیان حوزه مدیریت رودخانه و منابع آب استان در ضرورت انجام لایروبی رودخانه ها را جلب کند.

در اثر جدی نگرفتن این هشدارها و کم توجهی به ضرورت اقدامات زیربنایی برای مهار سیل، در نخستین دقایق دیروز یکشنبه بارش بیش از ۱۰۲ میلیمتری باران در محدود شهر نوکنده در غرب استان گلستان سبب وارد شدن خسارت به بخش های کشاورزی، راه ها و تعدادی از منازل اهالی نوکنده و سایر نقاط غربی گلستان شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان گلستان امروز دوشنبه در خصوص آخرین ارزیابی خسارت این سیلاب به ایرنا گفت: کانون اصلی خسارت در بخش نوکنده بندرگز متمرکز بود و در این بخش علاوه بر خسارت به تعدادی از منازل شهر نوکنده و برخی روستاهای پیرامونی، اراضی زراعی این منطقه هم به زیر آب رفت .

سید رضا قادری اظهار داشت: مساحت این اراضی و میزان خسارت های ریالی در بخش کشاورزی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی در دست بررسی است.

وی افزود: علاوه بر تخریب یک پل قدیمی در نوکنده و از بین رفتن آسفالت برخی خیابان‌ها و کوچه‌های، دیواره رودخانه شهر نوکنده که از سیل فروردین ماه دچار آسیب شده و در دست پی کنی بود نیز بار دیگر تخریب شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان گلستان افزود: جاده نوکنده به گلوگاه در استان مازندران به علت طغیان رودخانه و آبگرفتگی برای ساعاتی به زیر آب رفت و تردد در آن مسدود شد  که با تلاش تیم‌های راهداری قبل از ظهر بازگشایی شد.
مدیرکل مدیریت بحران گلستان همچنین به تاثیرات سیل در شهرستان آق قلا اشاره کرد و گفت: در مسیر جاده گرگان - آق‌قلا در ورودی سوم روستای قربان آباد به دلیل پائین بودن جاده تا کف رودخانه، سیلاب وارد جاده شده و با طغیان رودخانه خساراتی به این زیرساخت وارد گردید که با تلاش نیروهای راهداری، مسیر در زمانی اندک پاکسازی و تردد در آن جریان یافت.

وی گفت: تاکنون گزارشی در مورد خسارت به صنایع آق قلا، کردکوی و بندرگز در نتیجه این سیلاب دریافت نشده است.

فرماندار کردکوی نیز به ایرنا گفت: ‌بی توجهی به لایروبی رودخانه قره سو در شمال شهرستان کردکوی سبب شد تا زراعت کشاورزان به زیر آب برود و خسارت زیادی به شهروندان وارد شود.

ابراهیم قدمنان اظهار داشت: براثر بارش های شدید، زباله و پسماندهای شناور و تنه درختان در ‌پل های واقع در رودخانه قره سو در محدوده قره تپه و نیاز آباد و همچنین پل گرجی محله انباشته شده و جلوی تخلیه آب را گرفت که اینکار سبب طغیان آب در معابر بین شهری و روستایی و بخشی از اراضی کشاورزی این روستاها شد.

قدمنان با انتقاد از تعلل امور آب استان در لایروبی رودخانه ها ادامه داد: مکاتبات متعددی برای لایروبی محدود پل زابلی محله تا پل نیاز آباد انجام شد اما متاسفانه این طرح اجرا نشد.

فرماندار کردکوی همچنین یادآور شد: در قسمت های جنوبی روستای مهترکلاته و بر روی رودخانه قره سو، سازه‌های فلزی برای انتقال آب به دو سوی رودخانه وجود دارد که ضرورت دارد به دلیل نقش آفرینی در کاهش سرعت انتقال آب، هر چه سریعتر این سازه ها جمع آوری شود.

 قدمنان افزود: تعداد اندکی از منازل واقع در محله شهید بالو کردکوی دچار آب گرفتگی شدند که ارزیابی میزان خسارت توسط بنیاد مسکن در حال انجام است.

فرماندار بندرگز هم در خصوص خسارت وارده به شهر نوکنده از توابع این شهرستان گفت: حدود ۵۰ واحد مسکونی در نوکنده دچار آبگرفتگی شد که تعدادی از آنها نیازمند بازسازی و مرمت است.

حسین احمدی افزود : ارزیابی میزان خسارت وارده به این منازل توسط بنیاد مسکن انجام شده است.

وی گفت : اسباب و اثاثیه تعدادی از خانوارها نیز در اثر آبگرفتگی دچار آسیب شد که فهرست برداری از آن ها برای جبران خسارت صورت گرفت.

فرماندار بندرگز تاکید کرد: با وجود بروز برخی مشکلات ناشی از سیل، تمام خدمات شهری از جمله آب، برق ، گاز و تلفن در نوکنده برقرار و در اختیار شهروندان است.

وی به بازدید عصر یکشنبه استاندار گلستان از مناطق آسیب دیده از سیل نوکنده اشاره کرد و گفت:‌ تعریض و اصلاح پل مسیر بزرگراهی نوکنده در مجاورت پلیس، تسریع در بازسازی آسفالت خیابان‌های تخریب شده سیل و مقاوم سازی پل های درون شهری از تصمیمات این بازدید بود.

احمدی به پروژه در حال ساخت بند خاکی در جنوب شهر نوکنده اشاره کرد و افزود : با تزریق منابع مالی و اعمال اصلاحات فنی، نقش آفرینی این بند در کنترل و مدیریت سیلاب افزایش خواهد یافت.

فرماندار بندرگز گفت: اراضی زراعی روستاهای لیوان شرقی، تلور و نوکنده به زیر آب رفته که مساحت و میزان خسارت آن در دست بررسی است.

بسته شدن برخی راههای ارتباطی، کندی تردد، تعطیلی مدارس، تخریب یک دهنه پل، آبگرفتگی معابر و منازل، تخریب جاده ها، مزارع کشاورزی و باغات از جمله برخی مشکلات و خسارات پیش آمده از سیلاب دیروز در غرب گلستان بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان به امدادرسانی این جمعیت به آسیب دیدگان این حادثه اشاره کرد و گفت: در جریان این حادث به ۱۱۵ خانوار گلستانی خسارت دیده از سیلاب امدادرسانی شد.

محمدعلی هروی اظهار داشت: سه دستگاه آمبولانس، یک دستگاه خودروی نجات، ۶ دستگاه خودروی کمک دار سبک، پنج دستگاه موتور پمپ در عملیات  امداد رسانی شرکت داشتند و ۴۵۰ کیلوگرم نایلون میان شهروندان غرب استان توزیع شد.

وی افزود: در این مدت ۲۴ تیم امدادرسان متشکل از ۴۳ پرسنل و ۹۲ نجاتگر به ۱۱۵ خانوار امدادرسانی کردند.

در روزهای پایانی سال ۹۷ و نخستین روزهای امسال اخبار و گزارش های مختلف با موضوع سیلاب و آبگرفتگی کام مردم گلستان را تلخ کرد. 

اگر چه در کنار این مشکلات، همت و فداکاری مردم برای همدردی با سیلزدگان جلوه ای دیگر از خودگذشگی را به نمایش گذاشت اما سیل روز گذشته در غرب گلستان این پرسش را مطرح کرد که چرا برای پیش بینی و پیشگیری از وقوع این گونه حوادث در گلستان چاره قطعی اندیشیده نمی شود.

دستگاه قضایی گلستان در جریان سیل فرودین ماه استان مستندات فراوانی را جمع‌آوری کرد تا با بهتر شدن شرایط و آماده شدن گزارش سازمان بازرسی مقصر یا مقصران احتمالی شناسایی معرفی و حتی مجازات شوند که با گذشت هشت ماه از حادثه و جان باختن ۱۱ گلستانی در سیل همچنان مردم چشم انتظار آرا و تصمیمات مراجع قضایی هستند.

مجموع خسارت وارده به گلستان در سیل فروردین امسال ۴۸ هزار میلیارد ریال اعلام شده که خسارت به ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه مسکونی، آسیب به مزارع محصولات استراتژیک مثل گندم، جو و کلزا، صدمه دیدن زیرساخت‌های حمل و نقل، کاهش ۴۰ درصدی ورود گردشگران نسبت به سال گذشته، خسارت کلی ۱۰۰ واحد صنعتی و بیکاری حداقل سه هزار نفر و در آخر آسیب‌های وارده به جمعیت عشایر، تبعات ناشی از عدم آمادگی و ناسازگاری با رخدادهای طبیعی است که تنها در چند هفته ابتدایی سال هزینه‌ای حدود ۷۱ درصد بودجه ۶۷ هزار میلیارد ریالی سال جاری استان را به بار آورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.