«احمد عروجی » روز دوشنبه  در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تولید گل شاخه بریده در این شهرستان نسبت به نیمه نخست پارسال ۲۰ درصد رشد دارد که علت آن بهبود منابع آبی و افزایش سطح زیر کشت به میزان ۹ هکتار است.

ویاظهار داشت: سطح زیر کشت گلزارهای خمین ۵۸ هکتار است درحالی‌که سطح زیر کشت گلزارهای این شهرستان پارسال  ۴۹ هکتار بود.

مسئول بهبود تولیدات باغی جهاد کشاورزی خمینتوضیح داد: از هر مترمربع گلزارها و گلخانه‌های خمین به طور میانگین ۶۰ تا ۷۰ شاخه گل حاصل می‌شود که ۹۵ درصد محصول تولیدی خمین مازاد بر مصرف بوده و به بازار گل تهران و کرج ارسال می‌شود.

عروجی گفت: بیشترین گلخانه‌های خمین در دهستان صالحان فعال است و ۸۰ نفر به طور مستقیم به حرفه گل‌کاری اشتغال دارند.

ویگفت: گل‌های شاخه بریده تولیدی خمین اغلب گلایول با رنگ‌های مختلف است و علاوه بر آن رز، زنبق، شب بو، مریم، بنفشه و لیلیوم نیز در گلخانه‌های این شهرستان تولید می‌شود.

مسئول بهبود تولیدات باغی جهاد کشاورزی خمین بیان کرد: گل‌های تولیدی این شهرستان به‌دلیل ماندگاری بازار پسند است اما باید زیرساخت برای صادرات این محصول تکمیل شود تا سود حاصل از تولید نصیب دلالان و واسطه‌ها نشود.

عروجی  افزود: راهکار توسعه رونق اقتصادی در حوزه گل و گیاهان این شهرستان راه‌اندازی پایانه صادراتی است و با ایجاد این زیرساخت مهم هزینه‌های صادراتی کاهش یافته و دسترسی صادرکنندگان به بازارهای جهانی و افزایش رقابت‌پذیری محصولات تولیدی نیز تسهیل می‌شود.

وی تصریح کرد: خدمات صادراتی همچون حمل و نقل، گمرک و بیمه نیز با وجود پایانه صادراتی متمرکز می‌شود.

مسئول بهبود تولیدات باغی جهاد کشاورزی خمین اضافه کرد: ۲۵۹بهره‌بردار در خمین به‌صورت مستقیم به حرفه گل‌کاری اشتغال دارند و این شهرستان دومین تولید گننده گل شاخه بریده در استان مرکزی است.

۵۲ درصد از جمعیت ۱۰۵ هزار نفری خمین در قالب ۱۴ هزار خانوار کشاورز هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.