صدر پورکوثری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از برداشت انار در یکی از باغات رکن‌آباد با اشاره به یک هزار و ۲۰۰ هکتار وسعت سطح زیر کشت انار در میبد افزود: آفت مگس مدیترانه‌ای با پیگیری جهاد کشاورزی و کشاورزان کنترل شد و با قیمتی که انار فعلا در بازار دارد به نظر می‌رسد کشاورزان در برداشت انار وضعیت خوبی داشته‌ باشند.

وی ادامه داد : برداشت انار از الان شروع شده و تا یک ماه دیگر ادامه دارد و در این ارتباط به کشاورزان به خصوص باغدارانی که در دفع آفت مدیترانه هیچ اقدامی انجام نداده‌اند ، اکیدا توصیه می شود به علت اینکه خسارت رساندن این آفت از الان شروع شده ،برداشت انار را هر چه زودترانجام دهند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی میبد مشکل اصلی باغ‌های انار را آفتاب سوختگی عنوان کرد که متاسفانه هر ساله خساراتی را به بار می‌آورد.

وی همچنین تصریح کرد: انار محصولی نیست که بتوان برای دفع آفات آن سم‌پاشی کرد ، بلکه باید به روش طعمه‌گذاری با آفات آن مقابله کرد.

پورکوثری اضافه کرد: جایگاه میبد در زمینه تولید انار در سطح استان بعد از شهر یزد است و انواع انار آن  نظیر میخوش ، دانه قرمز ، ملس ، شیرین و...با توجه به اقلیم و سابقه در تولید کیفیت بسیار بالایی دارند.

به گفته یکی از باغداران امسال به واسطه بارندگی و راهنمایی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی برای مبارزه با کرم گلوگاه و آفت مگس مدیترانه‌ای انارها به میزان بیشتر ، همچنین  مرغوب و آبدار برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای برداشت انار هر روز هفت تا هشت کارگر مشغول کار هستند ،افزود: در طول سال با مراقبت در هرس کردن ، کود دادن ، آبیاری به موقع ، رسیدگی به بهداشت باغ و...می توان بهترین برداشت را با درآمد زایی داشت.

بیشترین مصرف انار میبد به صورت تازه خوری است و از انارهای ترش و ترکیده هم رب انار برای فروش در بازارهای محلی  و نیز اناردون برای  صادر کردن به سایر شهرها و نیز کشورهای خارجی تهیه می‌شود.

بانوان میبدی نیز در باغداری و نیز در تهیه رب و اناردون پا به پای مردان خود کار کرده و درامدزایی دارند.

صدای تق تق چوب هایی که بر روی انارها هنگام تهیه اناردون می خورد به ویژه هنگامی که چندین نفر از بانوان برای اناردانه کردن دور هم جمع می‌شوند گوش ها را می‌نوازد ، همچنین بوی نعناع داغ دیگ‌  شولی (آش محلی استان یزد) که بانوان در هنگام انار دانه کردن بر روی اجاق گاز می‌گذارند تا پس از اتمام کار در دورهمنشینی خود تناول کنند بوی دل انگیزی دارد.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزارنفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.