دکتر علی نجفی نژاد امروز یکشنبه در نشست علمی – تخصصی بررسی دستاوردها و چالش های طرح زهکشی و کنترل رواناب های سطحی استان گلستان اظهار داشت: موضوع آب چند وجهی ولی راهکارهای ما تک بعدی است و طبیعتا نتیجه‌ای که می‌خواهیم حاصل نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رفتار سازمانی و مدل تصمیم گیری در مقابله با سیل‌های مخرب گلستان باید اصلاح تا به نتیجه خوب و سازنده منجر شود، گفت: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در حوزه مطالعات و تحقیقات برای مهار سیل های استان آماده همکاری است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز به اهمیت اجرای طرح زهکشی در اراضی اولویت دار استان اشاره کرد و گفت: دولت به تازگی یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های زهکشی اولویت دار این خطه شمالی اختصاص داد.

فاضل گل‌علیپور افزود: مطالعات زهکشی زمین‌های دشت گرگان انجام شده و اکنون نیز این طرح در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: در شهرستان گُمیشان حدود ۳۴ هزار هکتار زهکشی انجام شد که در نتیجه تولید محصول گندم و جو در این اراضی از ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم در سال به ۲ تا ۲.۵ تن افزایش یافت.

وی اضافه کرد: علاوه براین طرح زهکشی در گمیشان در زمان وقوع سیلاب سبب جمع‌آوری رواناب‌ها و هدایت آن به سمت تالاب و دریا شد و خسارت‌ها را کاهش زیادی داد.

به گفته وی، در استان گلستان ۶۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دیم و آبی وجود دارد.

 نشست یک روزه علمی - تخصصی دستاوردها و چالش های پیشرو طرح های زهکشی و کنترل رواناب های سطح گلستان با اهداف معرفی طرح های زهکشی و کنترل سیلاب اراضی ۲۸۰ هزار هکتاری استان، معرفی اقدام های انجام شده و چالش های پیش رو، هم اندیشی در خصوص چگونگی اجرا و بهره برداری مطلوب از این طرح و مدیریت تخلیه زهاب با لحاظ ضوابط حفظ محیط زیست، ظرفیت های بهره گیری از زهاب و آب های شور منطقه با مشارکت شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و همکاری کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران در گرگان برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.