علی نجفی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دستگاه های اجرایی می توانند با تغییر سیاست ها و توجه بیشتر به تحقیقات دانشگاهی، از این یافته ها در راستای تغییر سیاست گذاری، اصلاح برنامه و اجرای پروژه ها استفاده کنند.

وی بیان کرد: در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان تحقیقات فراوانی در موضوع منابع طبیعی، سیل، ریشه یابی و مدل سازی آن انجام شده اما کمتر از حد انتظار این تحقیقات به مرحله اجرا رسیده و از آن بهره برداری شده است.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان کرد: استفاده از پایان نامه ها، رابطه دو طرفه است که علاوه بر توجه به لزوم کاربردی بودن آن توسط محققان، باید مورد استفاده دستگاه های اجرایی قرار بگیرد اما در حال حاضر و با وجود تقاضا برای تحقیق در موضوعات گوناگون، بهره برداری از این یافته های علمی ضعیف است.

نجفی نژاد افزود: فاصله به کارگیری یافته های دانشگاهی در بخش اجرایی مطلوب نیست که اصلاح سیاست گذاری ها می تواند بر سرعت بهره برداری از این پایان نامه ها در موضوعات مرتبط با توسعه استان بیفزاید.

وی ادامه داد: در حال حاضر روش ها انجام پروژه ها در کشور قدیمی و مربوط به ۴۰ سال قبل است که این مدل ها باید با اعطای نقش پررنگ تر به دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی به روز شود.

وی به روند تهیه گزارش ملی سیلاب اشاره کرد و گفت: این گزارش به درخواست رییس جمهوری و توسط کارگروهی متشکل از اساتید برجسته کشور در حال تهیه است که بر اساس این گزارش قرار است برخی سیاست ها با هدف کاهش حوادث و خسارت طبیعی اصلاح شود.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت که این گزارش تا ۲ ماه آینده نهایی و تقدیم رییس جمهوری می شود.

نجفی نژاد در ادامه به توسعه فعالیت های علمی و زیرساختی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اشاره کرد و گفت: از شش سال گذشته تاکنون و با افزودن بر ایجاد زیرساخت ها، رفع کمبود و فراهم آوردن امکانات مورد نیاز رشته های گوناگون، این مرکز آموزش علمی رشد قابل توجهی در بهبود فعالیت های علمی و دانشگاهی داشته و از رتبه ۳۴ کشور به رتبه دوازدهم ارتقا یافت.

وی اظهار داشت: چشم انداز ۲ سال آینده این دانشگاه، قرار گرفتن در جمع ۱۰ دانشگاه برتر کشور است که با وجود دشواری ناشی از رقابت شدید و سنگین دیگر مراکز آموزش عالی، به کسب این رده امیدواریم.

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افزود: شاخص هایی مانند فعالیت های بین المللی، برقراری ارتباط با دانشگاه های خارجی و حضور اساتید خارجی برای تدریس، صعود به رده دانشگاه های کشور را آسان تر می کند که تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت این مرکز آموزش عالی، فعالیت های برون مرزی خود را بیشتر کنیم.

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان فعالیت خود را از ۱۱ مهر ۱۳۳۶ با عنوان آموزشگاه عالی جنگل آغاز کرد و به عنوان قدیمی ترین دانشگاه تخصصی ایران در رشته منابع طبیعی و علوم کشاورزی و اولین نهاد آموزش عالی شمال کشور محسوب می شود. 

این مرکز آموزش عالی همچنین تنها مرکز آموزش عالی دانشگاه‌های شمال کشور در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است. 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.