به گزارش خبرنگار ایرنا، آسقات اورازبای عصر دوشنبه در نشست با مسوولان و فعالان اقتصادی استان گلستان در گرگان اظهار داشت: استفاده از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران که قزاقستان یکی از نزدیک ترین کشورهای همسایه آن در شمال به شمار می رود؛ به نفع مردم هر دو کشور است.
به گفته وی اکنون جمهوری اسلامی ایران در بنادر شهید رجایی بندرعباس و امیر آباد مازندران دو قطعه زمین در اختیار قزاقستان قرار داده است تا حجم تجاری با کشور ایران در آینده افزایش چشمگیر یابد.
اورازبای همچنین با یادآوری ظرفیت استان گلستان در توسعه تجارت با کشور قزاقستان افزود: اکنون بین دو استان گلستان و منگستائو تفاهم نامه همکاری در زمینه های مختلف بسته شده که توسعه تجارت از مهم ترین آن به شمار می رود.
وی با بیان این که حجم مبادلات تجاری میان گلستان و منگستائو قزاقستان در سال 97 نسبت به سال قبل از آن دو برابر رشد داشت، اضافه کرد: باید تلاش شود توسعه تجارت میان دو استان با توجه به نزدیکی از لحاظ جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی و نظایر آن افزایش چندین برابری پیدا کند.
سفیر قزاقستان در ایران بر شتاب بخشیدن به برقراری پرواز مستقیم هوایی میان دو شهر گرگان – آکتائو و حل صدور روادید به ویژه برای تجار ایران و یافتن راهکاری برای حل مسایل بانکی در جابجایی ارز تجار ایرانی تاکید کرد و گفت: قزاقستان نیاز فراوان به توسعه تجارت با جمهوری اسلامی ایران دارد که میوه، سبزی، مواد شوینده، مواد پلاستیکی، مصالح ساختمانی از آن جمله است.
وی در خصوص صدور روادید برای گردشگران ایران نیز اظهار داشت: قزاقستان روادید را بویژه به صورت دسته جمعی برای حضور گردشگران ایران از سه نفر به بالا صادر می کند.
در این نشست علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز با اشاره به نزدیکی گلستان با قزاقستان و اقامت دائم چند هزار نفر قزاق در این استان گفت: انتظار است بستر دوستی میان گلستان و قزاقستان بیش از گذشته تحکیم یافته و در این رابطه سند همکاری خوبی داریم.
وی حل مسایل بانکی، سهولت در صدور ویزا، برقراری پرواز مستقیم گرگان – آکتائو، استفاده مطلوب تر از خط ریلی ایجاد شده از طریق اینچه برون را از جمله طرح های در حال پیگیری استان گلستان برای توسعه روابط اقتصادی، گردشگری و فرهنگی برشمرد.
همچنین محمد حمیدی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گلستان با اشاره به اشتراکات میان این استان و برخی استانهای قزاقستان و با یادآوری شرایط اقلیمی، آب و هوایی و ظرفیت های گلستان در حوزه سلامت و گردشگری که به توسعه و تقویت روابط کمک می کند، گفت: انتظار است موانع بر سر توسعه روابط تجاری میان دو کشور به ویژه دو استان گلستان و منگستائو با شتاب بیشتر حل شود.
به گزارش ایرنا استان گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان؛ قرابت های دیگری هم از گذشته با این کشور دارد چراکه نزدیک به 1500 خانوار قزاق با جمعیت شش تا هشت هزار نفر از گذشته های دور به این استان مهاجرت کرده و ساکن شده اند.
علاوه بر این گلستان از نزدیک ترین استان های ایران با کشور قزاقستان محسوب می شود و این جایگاه مطلوبی در راستای توسعه همکاری ها و ارتباطات بین دو کشور ایجاد کرده است.
ارتباط ریلی از طریق خط آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان، ارتباط دریایی از طریق خزر و خط هوایی اکتائو - گرگان از مزیت های ایجاد شده در توسعه روابط بین گلستان و قزاقستان بوده که در دولت تدبیر و امید تقویت شده است.
طبق آمارها ارزش مبادلات استان گلستان با قزاقستان سال قبل به 20 میلیون دلار افزایش یافت و قرار است بازهم رشد یابد.
جمعیت قزاقستان 16 میلیون و 600 هزار نفر، زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول این کشور تِنگه است.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.