محمد صمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه میزان صادرات از نظر وزنی بیش از 321 هزار تن بوده است، اظهار داشت: صادرات استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 32.8 درصد و ارزشی 23 درصد کاهش یافته است.
میزان صادرات پیش بینی شده برای استان در سال 1397 بیش از 160 میلیون دلار است.

* هندوستان در صدر کشورهای هدف صادراتی خراسان شمالی است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: هندوستان با 28.5 درصد در صدر کشورهای هدف صادراتی این استان در سال جاری است.
صمدی اظهار داشت: پس از هندوستان کشورهای افغانستان با 21.4 درصد، میانمار با 16، عراق با 8.2 و ترکمنستان با 4.1 بیشترین سهم صادرات را داشتند و مابقی هم مربوط به دیگر کشورها است.
وی افزود: هم اکنون تجار این استان با 24 کشور جهان از جمله ایتالیا، سنگاپور، قزاقستان، پرتغال و آفریقای جنوبی رفت و آمد تجاری دارند.
صمدی گفت: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره، ملامین، آمونیاک)، محصولات فولادی و محصولات پلاستیکی، سیمان، مواد غذایی، محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، پیاز، خوراک طیور، الکترود و مصالح ساختمانی است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: سهم گمرک از صادرات استان در این مدت از نظر ارزشی 33.5 میلیون دلار و از نظر وزنی 104 هزار تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 47 درصد و از نظر وزنی 50.4 درصد کاهش نشان می دهد.
صمدی افزود: امسال بیش از 15 میلیون دلار به وزن بیش از سه هزار تن کالا وارد استان شده است که در مقایسه با پارسال 59.3 درصد از لحاظ ارزش و 6.5 درصد از لحاظ وزن رشد داشته است.
وی اظهار داشت: کالاهای وارداتی شامل مجموعه برنج، گل و میوه مصنوعی، فروکروم، نیکل، ماشین تراش افقی برای برداشتن فلز، ماشین ها و دستگاه های مکانیکی با کار خاص، چراغ های شیلنگی و سایر مصنوعات و لامپ رشته ای از کشورهای چین، پاکستان، ترکیه، کانادا و فدراسیون روسیه است.
خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.