آیا می‌دانستید که روغن کنجد نیز تقلبی و اصل دارد؟ در فرآیند تولید روغن کنجد غیر‌اصل از کنجد نامرغوب استفاده شده که با اضافه کردن مواد شیمیایی محصولی مشابه با روغن کنجد اصل ساخته می‌شود. راه‌های مختلفی برای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی آن وجود دارد. با‌این‌حال، به دلیل تنوع بالای واریته‌های دانه کنجد، هیچ یک از آن‌ها پاسخی قطعی برای اصالت روغن محسوب نخواهد شد. در این مقاله با معرفی ۵ روش سعی داریم تا پاسخی برای سوال «از کجا بفهمم روغن کنجد اصل است» پیدا کنیم. شما پس از مطالعه این مطلب می‌توانید روغن کنجد اصل، بهترین روغن گیاهی، را خریداری کنید.

رنگ روغن کنجد؛ از زرد روشن تا قهوه‌ای تیره

از کجا بفهمم روغن کنجد اصل است؟ آیا می‌توان از رنگ روغن به اصالت آن پی برد؟ بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فقط روغن کنجد به رنگ زرد روشن اصل است. با‌این‌حال، به‌دلیل تنوع بالای واریته‌های دانه کنجد، روغن‌های متنوعی نیز در بازار وجود دارد. برای مثال اگر دانه کنجد بسیار تازه باشد و ناخالصی مانند برگ با آن مخلوط شود، روغن آن سبز رنگ خواهد شد.

علاوه‌بر این، از دو نژاد محبوب دانه کنجد موجود در ایران نیز روغن‌هایی به رنگ‌های متفاوت تولید می‌شود. برای مثال روغن کنجد افغانی طیف رنگی نارنجی و قهوه‌ای دارد و روغن کنجد پاکستانی به رنگ زرد روشن است. همچنین، از کنجد سیاه مورد‌استفاده در نانوایی‌ها نیز روغن گرفته می‌شود که رنگ آن بسیار تیره است. در‌نتیجه، رنگ گزینه قطعی برای اصل بودن روغن کنجد به‌حساب نمی‌آید. به همین دلیل باید خرید روغن‌های گیاهی را از مراکزی انجام دهید که نسبت به کیفیت محصولات آن تضمینی وجود دارد. 

 

طرز تهیه روغن کنجد اصل؛ عامل تعیین‌کننده رنگ آن

اولین اقدام برای تهیه روغن کنجد اصل، خرید از مراکز معتبر است. برای خرید گیاهان دارویی عمده، روغن‌های گیاهی و ادویه‌هایی که در فروشگاه‌های بزرگ عرضه می‌شوند، ضمانت کیفیت نیز ارائه خواهد شد. در قدم دوم باید در‌خصوص نحوه تولید روغن کنجد نیز اطلاعات لازم را به‌دست آورید. به‌طور‌کلی، دو روش تولید روغن کنجد وجود دارد؛ پرس سرد و پرس گرم. دانه کنجد در روش پرس گرم از طریق حلال‌های شیمیایی تولید می‌شود. در این روش  کیفیت روغن به نوع دانه کنجد بستگی ندارد و با هر دانه کنجدی، روغن تصفیه‌شده به رنگ زرد روشن حاصل خواهد شد. 

بو؛ عاملی برای تعیین اصالت روغن

بوی روغن یکی دیگر از راه‌های رسیدن به پاسخ «از کجا بفهمم روغن کنجد اصل است» محسوب می‌شود. بوی روغن کنجد رابطه مستقیم با واریته آن دارد. برای مثال، روغن کنجد پاکستانی بوی ملایم و نوع افغانستانی آن بوی تندی خواهد داشت. اگر روغن از دانه تفت داده‌شده کنجد حاصل شود، بوی آجیلی دارد. به‌عنوان فروشنده عطاری می‌توانید خرید عمده روغن خوراکی کنجد را از فروشگاه‌های معتبری که واریته‌های مختلف دانه این گیاه را دارند، انجام دهید تا تنوع این روغن پر‌فروش را در مغازه عطاری خود تضمین کنید. 

 

از کجا بفهمم روغن کنجد اصل است؟ (2)

 

قیمت روغن کنجد اصل؛ راهی برای تعیین کیفیت روغن

قیمت روغن کنجد در هر منطقه و شهر متفاوت است. ولی قیمت روغن نباید از دوبرابر یک کیلو دانه کنجد کمتر باشد. معمولاً قیمت روغن کنجد اصل که از دانه با کیفیت و مرغوب تهیه شده باشد، مقداری از یک کیلو دانه خام نیز بیشتر است.

 

 

اگر به‌عنوان کارآفرین به‌دنبال راه اندازی کارگاه روغن گیری و برآورد قیمت روغن کنجد هستید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان با‌تجربه در این حوزه مشورت کنید تا نسبت به مقیاس پروژه، سرمایه لازم و نحوه قیمت‌گذاری محصولات آشنا شوید.

ماندگاری؛ یخ زدن روغن کنجد نشانه چیست؟

روغن کنجد از آن دسته روغن‌هایی است که در دمای بالا اکسید نخواهد شد. ولی در دمای منفی ۴ درجه یخ می‌زند و بافتی مانند کره پیدا خواهد کرد. بهتر است روغن کنجد را در دمای اتاق و به‌دور از آفتاب نگه دارید. علاوه‌بر این، ماندگاری روغن کنجد بستگی به نوع آن دارد. برای مثال، اگر دانه کنجد در طی فرآیند‌های طولانی به ارده تبدیل شده و روغن آن گرفته شود، ماندگاری روغن حاصل کاهش می‌یابد. زیرا در فرآیند پوست‌گیری و روغن‌گیری کنجد به ارده آب اضافه می‌شود. به‌ دلیل اضافه شدن رطوبت به فرآیند تولید، دوام و ماندگاری روغن نیز کم می‌شود. یعنی، اگر روغن کنجد تا یک سال ماندگاری داشته باشد، انقضای روغن کنجد ارده ۳ الی ۴ ماه است. 

آنالیز روغن کنجد؛ قطعی‌ترین راه تشخیص روغن کنجد اصل

راه‌های مختلفی برای پاسخ به سوال «از کجا بفهمم روغن کنجد اصل است» ارائه شد. ولی هیچ یک از آن‌ها راه قطعی برای تشخیص اصالت روغن نیست. با‌این‌حال، کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید روغن با انجام آزمایش‌های آنالیز روغن می‌توانند نسبت به اصالت محصول مطمئن شوند. انجام این آزمایش‌ها بسیار هزینه‌بر است. از‌این‌رو، افراد عادی نمی‌توانند به آن متکی باشند. 

استاندارد روغن کنجد متاسفانه از سال ۸۵ تاکنون تغییری نکرده و با توجه به کشت گسترده دانه کنجد و واردات آن، واریته‌های مختلفی از کنجد داخل ایران روغن گیری می‌شود. به‌همین دلیل است که تولید‌کنندگان انواع روغن کنجد برای دریافت مجوز از سازمان بهداشت غذا و دارو باید پروسه طولانی و پر از چالشی را طی کنند.

 

از کجا بفهمم روغن کنجد اصل است؟ (3)

 

روغن کنجد اصل را از کجا تهیه کنیم؟ 

در این مقاله برای پاسخ به سوال «از کجا بفهمم روغن کنجد اصل است» مواردی را معرفی کردیم. استفاده از هر یک از روش‌های گفته‌شده، روشی قطعی برای تشخیص اصالت محصول نخواهد بود. تشخیص اصالت روغن گیاهی فقط از طریق آزمایش‌های خاص به‌طور قطع تعیین می‌شود. به‌همین دلیل، تنها روشی که می‌تواند خیال شما را از بابت اصل بودن روغن کنجد راحت کند، خرید از یک فروشگاه معتبر است. 

در فروشگاه آنلاین ویترین مارکت، همه محصولات با ضمانت کیفیت عرضه می‌شوند. این فروشگاه زیر نظر خانواده مقدسی و زیر‌مجموعه شرکت ایران کلدپرسینگ از سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد. در این فروشگاه همه محصولات عطاری به‌صورت عمده و جزئی قابل خریداری است. برای مشاهده و خرید محصولات موجود در ویترین مارکت وارد سایت vitrinemarket.com شده یا برای ارتباط با کارشناسان این مجموعه با شماره ۰۲۱۲۲۹۵۳۵۸۴ تماس بگیرید. 

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.