وعده های خوشمزه با کباب پز

کباب ها یکی از خوشمزه‌ترین وعده‌های غذایی هستند که در بین سفره‌های ایرانی طرفداران زیادی دارند. کباب کردن مواد غذایی باعث حفظ کیفیت مواد مغذی آنها شده و برای کسانی که به سلامت رژیم غذایی خود اهمیت می‌دهند، بسیار کارگشا است. کباب‌ پز در واقع وسیله‌ای برای پخت‌ و پز مواد غذایی، بخصوص گوشت قرمز و یا سفید است  که در آن گرما به طور مستقیم از زیر و یا از بالا به ماده غذایی می‌تابد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع کباب پز و نحوه عملکردشان آشنا کنیم.

انواع کباب پز

کباب پزها امروزه بر حسب نوع سوخت و یا انرژی گرمایی به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  • کباب پز ذغالی
  • کباب پز گازی
  • کباب پز برقی

البته لازم به ذکر است که کباب پزها به دو نوع صنعتی و خانگی نیز تقسیم می‌شوند که موارد مصرف متفاوتی دارند. همچنین از منظر طراحی بصری، در دو نوع کباب پز ایستاده و معمولی ساخته می‌شوند. واقعیت این است که با همه این منابع تأمین گرما و حرارت می‌توان غذاهای خوش‌طعم پخت و برای انتخاب باید ببینید که کدام مورد با شرایط منزل و سلیقه‌تان سازگارتر است. هر یک از انواع کباب‌پز دارای مزایایی هستند و البته هر یک نقاط ضعفی هم دارند. برای مثال کباب‌پزهایی که با ذغال کار می‌کنند، بوی دود و طعمی طبیعی را به کباب می‌دهند در حالی‌که در کباب‌پزهای گازی و برقی، خبری از بوی دود و آتش نیست یا کباب‌پزهای گازی حرارتی یکدست‌تر به بخش‌های مختلف کباب می‌رسانند. کباب‌پزهای برقی هم که ساده و بدون بو و دود به شما بشقابی از غذاهای خوشمزه هدیه می‌کنند.

تفاوت کباب پز و باربیکیو در چیست؟

باربیکیو فرآیند یا روش بلند کردن دود در زمان پخت گوشت در دماهای پایین برای مدت طولانی است. شما تکه بزرگی از گوشت خام را می‌گیرید و آن را دودی می‌کنید. در نهایت، باربیکیو یک وسیله پخت‌ و پز است که در بیرون از منزل به کار می‌رود و منبع گرمای آن را از چوب، گاز یا ذغال چوب است. اغلب به صورت پایه‌دار است و برای پختن مواد غذایی، باید آن‌ها را بر روی توری فلزی قرار داد.

از سوی دیگر، باربیکیو کردن بدین معنی است که غذای شما با سرعت کم و آهسته پخته خواهد شد. در واقع در این روش به جای استفاده از گرمای مستقیم مانند کباب کردن، دود تولید شده از سوختن چوب یا ذغال سنگ باعث فرایند پخت و پز در BBQ می شود. این یک سبک معمول برای پختن برش های گوشت است. این روش پخت حتی می‌تواند تا چند ساعت طول بکشد؛ اما صبر و شکیبایی در نهایت می‌تواند گوشتی آبدار و مثل پنبه که به راحتی در دهان ذوب می شود تولید کند درواقع به هر روشی از طبخ غذا که با حرارت مستقیم آتش صورت می‌گیرد باربیکیو کردن آن می‌گویند. قیمت باربیکیو باتوجه به برند، اندازه، جنس و نحوه عملکرد آن متفاوت است.

کباب پز صنعتی

در آشپزخانه‌های صنعتی دیگر نمی‌توان ریسک کرد و اقدام به خرید هر گونه تجهیزاتی نمود زیرا بی‌کیفیت بودن تجهیزات منجر به ارائه یک غذای بی‌کیفیت و در نتیجه بد نام شدن رستوران یا تالار و …می‌شود و خسارات جبران ناپذیری را برای سرمایه گذار به بار می‌آورد.

کباب پز صنعتی که در آشپزخانه های صنعتی استفاده می گردد حتما باید دارای استاندارد باشد و کیفیت پختی را به طور یکنواخت ارائه دهد زیرا در آشپزخانه صنعتی حجم پخت بالا بوده و نمی توان به تبحر سر آشپز رستوران کفایت نمود چون همیشه احتمال بروز خطای انسانی وجود دارد از طرفی بحث بهداشت یک اولویت مهم در آشپزخانه های صنعتی می باشد و تنها محصولاتی مورد تایید نهاد های نظارتی بهداشت هستند که دارای استاندارد باشند

 

 

 

 

چه نوع کباب پزی را انتخاب کنیم؟

انتخاب کباب پز بسته به نحوه و نوع مصرف شما متفاوت است. برای انتخابی دقیق‌تر و کاربردی‌تر بهتر است پیش از خرید، به نکات زیر توجه کنید:

اندازه کباب ‌پز: یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کنید اندازه کباب پز است. یعنی لازم است از خود بپرسید که قرار است، کباب‌پزی کوچک خریداری کنید و فقط چند سیخ کباب روی آن بپزید یا اصولا اهل مهمانی‌ دادن هستید و باید کباب‌پزی خریداری کنید که امکان پختن حجم بیشتری از مواد غذایی روی آن وجود دارد.

لوازم جانبی کباب پز: لوازم جانبی همراه با کباب پز به قیمت نهایی آن اضافه می‌کند. ابزاری مانند:

  • سیخ‌گردان
  • توری کباب کردن ماهی
  • حرارت‌دهنده‌های جانبی

 اگر کباب‌پز شعله‌دار می‌خرید به تعداد شعله‌ها و ساختار آن توجه کنید. کلا ببینید که طراحی وسیله برای قرار دادن کباب‌ها، سبزیجات، گوجه و… چگونه است. گاهی لازم می‌شود تا میزان توزیع حرارت میان مواد مختلفی که روی کباب‌پز پخته می‌شود با هم متفاوت باشد. پس به ساختار و بخش‌بندی کباب‌پز هم دقت کنید.

جنس کباب پز: جنس کباب‌پزها هم در انتخاب و خرید گزینه مناسب مهم هستند. مثلا:

  • کباب‌پزهای آلومینیومی
  • فولاد ضد زنگ
  • چدن
  • پرسلان
  • فولاد ساده

فولاد ضد زنگ بهترین متریال برای انواع کباب پز است اما به نسبت قیمت بیشتری دارد. انواع مختلف کباب‌پز از جنس‌های دیگری مانند:چدن و پرسلان و فولاد ساده هم تهیه می‌شوند. کباب‌پزهای چدنی در توزیع حرارت بسیار خوب عمل می‌کنند. جنس پرسلان هم مانع از چسبیدن مواد غذایی به کباب‌ پز می‌شود ولی کمی آسیب‌پذیر است زیرا در آن ترکیبات سرامیکی-شیشه‌ای به کار رفته و اگر دچار پریدگی شود، فلز زیر آن زنگ خواهد زد و مواد غذایی هم به کباب‌پز می‌چسبند و نظافت کمی سخت می‌شود.

کباب ‌پزهایی که از جنس پرسلان ساخته می‌شوند نیاز به روغن‌کاری ندارند و در صورتی‌که به خوبی از آنها محافظت کنید، مدتی طولانی دوام می‌آورند.

 

 

خرید کباب پز

باتوجه به گستردگی مدل‌ها و نحوه عملکرد مختلف کباب پزها، خرید آنها بخصوص برای افرادی که در تعداد بالا غذا آماده می‌کنند، نیاز به آگاهی توسط مرجعی مطمئن برای قیمت گذاری و کسب اطلاعات فنی و دقیق هر مدل دارد. ویترین‌ نت به عنوان یک بازار آنلاین خرید و فروش دستگاه‌ها و تجهیزات در حوزه صنایع غذایی ، با به روزترین قیمت‌ها و ارائه مشاوره رایگان و تخصصی، یکی از مراجع قابل اعتماد برای خرید و تهیه انواع دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی است. یکی از امتیازات خرید از این سایت، امکان خرید "قسطی" است. شرایط خرید قسطی تا سقف 30 میلیون تومان، بدون نیاز به ضامن و با مهلت بازپرداخت 2 تا 12 ماه در ویترین نت در جهت کمک به مشاغل خانگی فراهم است. با خرید از ویترین نت به سادگی می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.