«کیانوش همدانی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: سلامتی مجاری تنفسی وابسته به دریافت هوای فاقد میکروب و آلودگی است. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس شناخته شده که بر دستگاه تنفسی فوقانی اثر می کنند و سبب سرماخوردگی می شوند. در اغلب موارد، سرماخوردگی ها خفیف بوده و به طور معمول در طی یک هفته بهبود می یابند.

وی افزود: برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه اش که مبارزه علیه ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا است، عمل کند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند. مکمل های تغذیه ای مفیدی نیز برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی توصیه شده است.

این کارشناس تغذیه ویتامین C را برای درمان سرماخوردگی بسیار موثر دانست و گفت: مرکبات با توجه به اینکه حاوی ویتامین C بسیاری هستند می توانند به خوبی سیستم ایمنی بدن را در مقابل سرما خوردگی تقویت کنند.

همدانی ادامه داد: بهتر است که افراد در طول روز مصرف مرکبات را در برنامه خود داشته باشند تا در زمان ورود ویروس سرمایه خوردگی بدن آنان بتواند به خوبی از خود دفاع کند.

وی یادآور شد: علاوه بر مرکبات انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم نیز حاوی ویتامین C هستند.

این کارشناس بابیان اینکه کمبود پانتوتنیک اسید، سبب بروز عفونت های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می شود، گفت: غلات سبوس دار و حبوبات منابع غذایی مناسب یکی از ویتامین های گروه B به نام پانتوتنیک اسید هستند از این رو مصرف این مواد در ایام سرد سال توصیه می شود.

همدانی افزود: عفونت های مکرر تنفسی در کودکان با کاهش ذخائر ویتامین A مرتبط است از این رو یک رژیم غذایی متنوع که دارای این مواد غذایی باشد، مواد لازم برای یک کودک در حال رشد را تأمین می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.