به گزارش ایرنا،اگرچه با برنامه های دولت تدبیر و امید زیرساخت های اولیه زندگی بهتر در بیشتر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده اما کمبود زیرساخت های ایجاد اشتغال روستایی باعث مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگی همچون یاسوج شده است.
اکنون که دولت دوازدهم با اختصاص تسهیلات اشتغال ارزان قیمت ،شرایط را برای حمایت از توسعه اقتصادی روستاها فراهم کرده نوبت به روستائیان رسیده آستین همت را برای اجرای طرح های اقتصادی بالا بزنند.
کهگیلویه وبویراحمد دارای یکهزار و 676 روستا است که از این تعداد 700 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند.

** زیرساخت های ایجاد شده
به گفته فیض الله پاسره مدیرکل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد شاخص برخورداری از آب آشامیدنی در روستاهای این استان در سال 1396 به 73 درصد رسید.
براساس آمار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، یک هزار و 600 واحد مسکن روستایی از ابتدای تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد بازسازی و بهسازی شده است.
سه میلیون و 200 هزار متر مربع از معابر روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون آسفالت شده که بخش عمده ای از آن در چهار ساله گذشته صورت گرفته است.
رحمان خادم مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد می گوید: تاکنون ۵۸3 روستا در کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند و برنامه ریزی برای گاز رسانی به ۳۰۲ روستای دیگر در استان در حال اجرا است و 185 روستای این استان تا پایان سال 97 از نعمت گاز بهره مند می‌شوند.
تاکنون 75 درصد روستاهای بالای 20 خانوار این استان گازرسانی شده است.
براساس آماد شرکت توزیع نیروی برق این استان در حالی که قبل از انقلاب تنها ۲۰ روستا در این استان برقرسانی شده بود اما هم اکنون ۹۷ درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد به شبکه برق متصل هستند.
هم اکنون تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار این استان از نعمت برق برخوردار هستند.
به گفته مسئولان راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ،بیش از چهارهزار کیلومتر راه روستایی در این استان ساخته شده است.

** فرصت طلایی برای بهره مندی از تسهیلات
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه428 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای اجرای طرح‌های گردشگری و صنایع دستی در کهگیلویه بویراحمد در نظر گرفته شده است گفت: متقاضیان برای دریافت این تسهیلات تا پایان تیرماه امسال فرصت دارند.
محمود باقری اظهار داشت: 20 درصد از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر این استان به بخش گردشگری و صنایع دستی اختصاص دارد که فراخوان جذب تسهیلات به تمام فرمانداری‌های کهگیلویه و بویراحمد ارسال شده است.
وی تصریح کرد: این تسهیلات با سه سال تنفس و کارمزد 6 درصد فرصت بسیار خوبی برای شکوفایی صنعت گردشگری و صنایع دستی این استان است اما با توجه به مراحل قانونی تأمین وثیقه در صورت انجام نشدن اقدام به موقع امکان جذب آن وجود ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای افرادی که متقاضی اجرای طرح‌های با بیش از 200 میلیون ریال تسهیلات هستند باید طرح توجیهی از سوی سرمایه گذار تعریف شود.
جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سورن دوزی، سنگ‌های قیمتی سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی در این استان است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 2 میلیون مسافر از جاذبه‌های دیدنی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری دیدن کردند تصریح کرد: ایجاد جاذبه‌هایی که باعث ماندگاری گردشگران به مدت چند روز در استان شود اولویت مسئولان برای درآمدزا شدن این ظرفیت است.
این استان با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای استقبال از مسافران نوروزی است.
حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلالدان، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از جمله جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.


** تلاش برای رونق تولید در مناطق عشایری
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:200میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به عشایر این استان اختصاص داده شد که بخشی از آن سال 1396 پرداخت شده و بقبه امسال متقاضیان پرداخت می شود.
مجید علی پور افزود: در سال گذشته 110 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
وی اظهار داشت: این میزان تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و ماده 10 و 12 مربوط به خشکسالی برای طرح‌های تامین علوفه، همزمان سازی تولید دام، دوقلو زایی و پرواربندی به جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد.
وی اظهار داشت: تسهیلات بانکی به عشایر به صورت فردی و در قالب تعاونی هر فقره به مبلغ 100 میلیون تا یک میلیارد ریال پرداخت می شود.
علی پور تصریح کرد: هم اکنون آمادگی پرداخت تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله وجود دارد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای این طرح‌ها میزان تولید گوشت قرمز این استان 500 تن افزایش یافته است.
علی پور ابراز داشت: هم‌اکنون تولید گوشت قرمز توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد به هفت هزار و 500 تن رسیده است.
عشایر استان 35 درصد صنایع‌دستی شامل 10 هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.
12 درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند.
*

* حمایت از اشتغال روستایی اولویت دولت دوازدهم
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: 2 هزار و 140 میلیارد ریال اعتبار امسال برای توسعه اشتغال پایدار با اولویت مشاغل روستایی به این استان اختصاص یافته است.
علی محمد احمدی اظهار داشت: این اعتبار در مشاغل روستایی پایدار با اولویت دانش آموخته‌های دانشگاهی روستایی و مشاغل فناوری و دانش بنیان پرداخت می‌شود.
احمدی یکی از برنامه‌های سال جاری را حمایت از سرمایه گذاران برای رونق تولید و افزایش تولید کالاهای داخلی ذکر کرد و افزود: تلاش می‌شود موانع سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد به حداقل برسد.
وی به نقش ایجاد فرصت‌های شغلی در نشاط اجتماعی اشاره کرد و گفت: عزم دولت برای حمایت از سرمایه گذاران و کارآفرینان جدی است.
احمدی ظرفیت‌های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در سه حوزه گردشگری، کشاورزی و نفت را یادآور شد و تصریح کرد: با بهره برداری از این پتانسیل‌ها می‌توان نرخ بیکاری در این استان را به نحو چشمگیری کاهش داد.

** اقدام های انجام شده
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سال گذشته 194 طرح با اشتغالزایی یک هزار و 401 نفر و به مبلغ 657 میلیارد ریال تصویب و برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل کهگیلویه و بویراحمد معرفی شده است.
پروانه نیک مرام افزود: تعداد طرح های اشتغال روستایی و عشایری این استان که در چهار ماه اخیر در سامانه «کارا» ثبت شده 2 هزار و 398 مورد است.
وی اظهار داشت: 351 مورد از این تعداد طرح اشتغال روستایی و عشایری برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل کهگیلویه و بویراحمد معرفی شده اند.
وی افزود: میزان اشتغالزایی این 351 طرح اشتغال روستایی و عشایری 2 هزار و 434 نفر است.
نیک مرام بیان کرد: میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای این 351 طرح اشتغال روستایی و عشایری معرفی شده به بانک های عامل کهگیلویه و بویراحمد یک میلیارد و 181 میلیون و 461 هزار ریال است.
نیک مرام ابراز داشت: این طرح های اشتغالزایی در زمینه های صنایع دستی، بوم گردی، صنایع تبدیلی، بسته بندی مواد غذایی، پرورش دام و طیور صنعتی، پرورش گیاهان دارویی و تولید محصولات گلخانه ای بوده است.
نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال 1395، 17.7 درصد بوده که در سال 1396، با 4.4 درصد کاهش به 13.3 درصد رسید.
امسال دولت در حوزه اشتغال بیش از 100 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که بخش عمده‌ای از این اعتبار سهم اشغال روستایی است.
کهگیلویه و بویراحمد 713 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 46 درصد آنان در روستاها زندگی می‌کنند.
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.