به گزارش ایرنا، درحالی که کاهش میزان بارندگی در این شهرستان نسبت به سال گذشته باعث کاهش آب سد کوثر به عنوان یکی از منابع اصلی تامین آب کشاورزی و آشامیدنی و افت سفره های زیرزمینی شده لزوم تغییر الگوی کشت ضروری تر از قبل احساس می شود.
با توجه به مصرف بیشتر آب های موجود در بخش کشاورزی ، توسعه آبیاری های نوین، کاهش کشت محصولات پرآب مانند برنج، ذرت و هندوانه از جمله راهکارهایی است که از سوی کارشناسان برای به حداقل رساندن مشکل کم آبی در گچساران مطرح می شود.
به گفته کارشناسان برای تولید هر کیلوگرم برنج چهار هزار لیتر،هر کیلوگرم ذرت 760لیتر،هرکیلو هندوانه 500 لیتر و هر کیلو گندم 1300لیتر آب مصرف می شود.
**کاهش چشمگیر بارندگی
رئیس اداره هواشناسی گچساران گفت: میزان بارندگی سال زراعی جاری در منطقهمرکز تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 95 میلیمتر کاهش یافته است.
احسان کوهکن اظهار داشت: در سال زراعی جاری 133.3 میلیمتر بارندگی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر ثبت شده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 228 میلیمتر گزارش شده بود.
میانگین بلند مدت بارندگی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر 431.5 میلیمتر است.
منطقه امامزاده جعفر در 15 کیلومتری شرق دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران یکی از قطب‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.
رئیس اداره هواشناسی گچساران گفت: میزان بارندگی سال زراعی جاری در شهر دوگنبدان 145.3 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال 55.7 میلیمتر کاهش یافته است.
کوهکن اظهار داشت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 201 میلیمتر بوده است.
میانگین بلند مدت 25 ساله بارش باران در این شهر 438.5 میلیمتر است.
**کاهش آب سد کوثر
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان ذخیره آب سد کوثر در گچساران امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است.
رسول فرهادی با یادآوری اینکه بخشی از آب بارش‌های بهاره تبخیر و بخش دیگری برای رطوبت خاک مصرف می‌شود افزود: بخش کمی از بارش روزهای اخیر وارد سد کوثر شده است.
وی ابراز داشت: اولویت اصلی مدیریت آب سد کوثر تأمین آب آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های جنوبی است و نیازهای زیست محیطی، کشاورزی و صنعت در مراحل بعدی قرار دارد.
فرهادی گفت: سال 1396 با مدیریت مصرف آب کشاورزی و تلاش برای کاهش تولید محصولات کشاورزی با نیاز آبی زیاد، رهاسازی آب سد کوثر با توجه به میزان کاهش ذخیره سد مدیریت شد.
وی بیان کرد: کاهش و تراکنش نامناسب بارندگی‌های سال زراعی جاری، باعث کاهش آب پشت سد کوثر شده است.
سد کوثر گچساران آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد را تأمین می‌کند.
فرهادی گنجایش مخزن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: ارتفاع این مخزن بتونی از سطح دریا 625 متر است.
سد کوثر (تنگ دوک) در فاصله 60 کیلومتری شمال غرب شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

**اقدام های عملی برای مدیریت مصرف آب کشاورزی
رئیس اداره امور آب شهرستان‌های گچساران و باشت گفت: کشت محصول پرآب برنج با استفاده از آب چاه‌های کشاورزی در این شهرستان‌ها ممنوع شده است.
عارف بهگام اظهار داشت: به دلیل کاهش میزان بارندگی سال زراعی و افت سفره‌های زیرزمینی در شهرستان‌های گچساران و باشت امکان کشت برنج وجود ندارد.
رئیس جهاد کشاورزی گچساران گفت:بیش از 10 هزارهکتار طرح آبیاری تحت‌فشار تاکنون در این شهرستان اجرا شده و روند اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار از سال 95 تاکنون در گچساران رشد چشمگیری داشته است.
وی تصریح کرد: برای هر هکتار ابیاری تحت فشار در زمین‌های کشاورزی بین 50 تا 100 میلیون ریال هزینه شده و 15 تا 20 درصد از هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین بر عهده کشاورزان است.
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شستشوی بی رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.
**برنامه های در دست اجرا
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون عملیات آبرسانی به 16 هزارو 950 هکتار از زمین های مستعد شهرستان های گچساران و باشت در دست اجراست.
علی داوودی مهر افزود: این طرح های عمرانی در قالب تأمین آب زمین های دشت مور، لیشتر و باشت، ساماندهی رودخانه باشت و دیل در دست اجراست.
وی میزان اعتبار در نظر گرفته شده سال 96 برای این طرح را 520 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون 350 میلیارد ریال جذب شده است.
وی تصریح کرد: با اجرای طرح تأمین آب اراضی دشت مور، لیشتر و باشت، ساماندهی رودخانه باشت و دیل سه هزار هکتار از اراضی باشت، 6 هزارو 650 هکتار از اراضی امام زاده جعفر در فاز اول و 2، پنج هزار هکتار اراضی دشت لیشتر و یک هزارو 300 هکتار زمین های کشاورزی دشت مور و یکهزار هکتار از اراضی تنگ انگشترک و آبرزی تأمین آب خواهد شد.
داوودی مهر ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح ها بیش از یکهزار میلیارد ریال اعتبار در فاز یک و 2 تأمین آب اراضی دشت امام زاده جعفرو خان احمد، حدود 140 میلیارد ریال نیز در ساماندهی رودخانه باشت و دیل ، 20 میلیارد ریال در دشت مور این شهرستان هزینه شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای این طرح ها زمینه اشتغال برای بیش از هفت هزار نفر در شهرستان های باشت و گچساران فراهم خواهد شد.
** میزان تولید محصولات کشاورزی
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: 48 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.
مرادی افزود: محصولات تولید شده در این شهرستان شامل ذرت، جو، گندم، کلزا و مرکبات است.
وی بیان کرد: اقتصاد هفت هزار نفر از مردم این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.
مرادی عنوان کرد: 18 هزار تن انواع مرکبات شامل پرتغال، نارنگی و لیموترش امسال در این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرف شد.
وی ابراز کرد:20 هزار تن گندم و 10 هزار تن سایر محصولات زراعی از قبیل جو، شلتوک، کلزا و ذرت در این شهرستان امسال برداشت شد.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.