به گزارش ایرنا، این آیین که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است تداعی کننده صحنه کارزار سیدالشهدا (ع) و یارانش در عاشورای سال 61 است که فضای سرشار از حزن و اندوه را در هیات های عزاداری ایجاد می کند.
در آیین دمام زنی چند نفر با دست بر نوعی طبل می‌کوبند و تعدادی با نواختن سنج و شیپور، دمام زنان را همراهی می‌کنند.
برخی هیات ها تنها دمام زنی می‌کنند و برخی در ابتدای سوگواری دقایقی به دمام زنی می‌پردازند.
در گذشته‌های دور برای خبردار کردن عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) به شروع آیین‌های محرم دمام زنی می‌کردند.
سنج و دمام و بوق (شیپور) هر سه از سازهای تشکیل دهنده این همنوازی است که به گفته بسیاری از کارشناسان این عرصه، طبل، صدای سم اسبان؛ سنج، صدای به هم خوردن شمشیرها و بوق، صدای شیپور جنگ را برای مخاطب تداعی می‌کند.
تعداد دمام زنان در یک مراسم در گچساران گاهی از 7 نفر شروع و تا 2 برابر یا بیشتر هم می‌رسد و می‌توان گفت که تعداد دمام زنان بستگی به توان و بضاعت حسینیه و دمام زنان دارد.

**دیگر آیین‌های سوگواری ماه محرم در گچساران
آیین‌های سوگواری ماه محرم در شهرستان گچساران متشکل از هیات های عزاداری با زبان‌ها و گویش‌های لری، ترکی، عربی، اصفهانی و بهبهانی با شور و حال وصف ناشدنی در حال اجراست.

**آیین‌های در حال فراموشی
در گذشته‌های نه چندان دور آیین‌های استقبال از ماه محرم آماده کردن علم، که از چوب درخت بلوط استفاده می‌شد و با پارچه‌های رنگارنگ و زنگوله‌هایی آغاز می‌شد.
این علم در دست یک فرد قرار می‌گرفت، و با خواندن اشعار آئینی، حزن انگیز و حماسی شروع ماه محرم برای عموم اطلاع رسانی می‌شد.
عزاداری با نام کتل خوانی که یک خانم به‌عنوان مداح یا تک خوان روسری خود را که طول بسیار بلند داشت را به پشت شانه خود به نشانه عزا می‌انداخت و مداح اشعاری در وصف واقعه عاشورا موسوم به شروه خوانی می‌کرد.
ورود چاوشی خوانان به‌ویژه از استان خوزستان و اجرای آیین‌های پرده خوانی از دیگر آیین‌های سنتی مردم گچساران است که تاحدی به فراموشی سپرده شده است.
عزاداری سنتی گچساران به شکل حلقه‌ای انجام می‌شود.
**آیین‌های رایج ماه محرم در گچساران
گهواره حضرت علی اصغر (ع) یکی از زیبا‌ترین آیین‌های سنتی مردم گچساران است که عزاداری با نام کتل خوانی که در آن یک خانم به‌عنوان مداح یا تک خوان یک گهواره با چوب درست کرده و آن را با پارچه‌های زیبا و رنگارنگ تزیین می‌کند.
این آیین که در قالب هیات علی اصغر (ع) به‌صورت منسجم اجرا می‌شود زنان با تکان دادن گهواره طلب حاجت می‌کنند.

**فعالیت 540 مداح و شاعر آیینی در گچساران
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گچساران گفت:540 مداح و شاعر آیینی ایام محرم در مساجد و هیات های مذهبی این شهرستان فعالیت می‌کنند.
سید عبدالکریم ملکوتی تصریح کرد: 175 هیات مذهبی فعال و منسجم به‌منظور برگزاری آیین‌های ویژه فرهنگی و مذهبی در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد 110 مورد در سطح شهر دوگنبدان فعالیت می‌کنند.
ملکوتی اظهار کرد: 50 روحانی و مبلغ به‌منظور ترویج فرهنگ عاشورائی در ایام محرم در مساجد این شهرستان فعالیت دارند.
وی ادامه داد: از این تعداد 25 مبلغ روحانی اعزامی از استان‌های قم، کاشان و اصفهان هستند.
ملکوتی تصریح کرد: تعزیه خوانی، نشست‌های روشنگری، برگزاری آیین شیرخوارگان حسینی، ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و برگزاری اجتماعات بزرگ عزاداری از برنامه‌های فرهنگی هنری این ایام در شهرستان گچساران است.
وی ابراز کرد: تشکل‌های مذهبی و هیات های عزاداری در این شهرستان در طول سال برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کنند.
شهرستان گچساران حدود 124 هزار نفر جمعیت دارد که 90 هزار نفر در مناطق شهری و مابقی در روستا زندگی می‌کنند.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.