به گزارش ایرنا،مراسم نخل برداری و یا نخل گردانی که کهن ترین آیین عزاداری در شهرستان خوروبیابانک است با مفهوم تشییع پیکر مقدس سید الشهدا امام حسین (ع) هم در روز عاشورا و هم سوم امام برگزار می شود.
نخل مجموعه‌ای ارزنده از جامه، شمشیر،آینه و زنگ است که مردم از گذشته های دور نذرکرده اند. بر پایی نخل آن هم آراستن با جامه های رنگین در روز پنجم محرم الحرام آغاز می شود، حضور مردم به خصوص زنان جهت آماده سازی نخل نقش بسزایی دارد.
از جمله نذورات زنان در این روز، پوشاندن لباس ها و جامه‌های رنگین به نخل و علم است در جلو و عقب نخل آینه می بندند و بر روی برآمدگی بالای نخل هم شش تیغه شمشیر دو به دو در سه ردیف مقابل یکدیگر قرار می گیردکه بر نوک هر کدام انار می زنند و سر هر شمشیر را با دستمال ابریشمی سیاه می بندند و درون نخل زنگ هایی کوچک وبزرگ آویزان می ‌کنند.
پس ازآن که نخل وعلم آماده شد با ذکرصلوات وحسین گویان بر دوش جوانان وعزاداران قرار می گیرد و به بیرون از حسینیه حمل میشود تا کسانی که نذری ویا قربانی دارند جلوی پای نخل و علم انجام دهند.
در جلوی نخل دو نفر به چاوشی می‌پردازند و همراهان در جواب هر بند آن یا حسین می‌گویند. هنگام عبور از خیابان و حرکت نخل در تمام شهر دیگر سایر افراد به زیارت نخل می شتابد تا از فیض معنوی آن محروم نمانند. پس از این مراسم نخل دوباره به حسینیه انتقال داده می شود از شب ششم تا شب یازدهم نخل درحسینیه به حرکت در می آید که حاملان آن بیشتر جوانان هستند.
درشب ششم محرم ،حسینیه از رونق بیشتری بر خوردار میشود ، علم ها بردوش سادات و نخل برشانه جوانان به نشانه کاروان حسینی حرکت داده می شود و آن را دور حسینیه می‌چرخانند یکی از چاوش ها مصراعی از یک بیت را می خواند، موقعی که کلمات مصراع به پایان میرسد مردم یا حسین می گویند و حاملان نخل هم، نخل را تکان می دهند و صدای زنگ داخل نخل فضا را معنوی می سازد. در روز عاشورا جامه های رنگین را از علم و نخل باز می‌کنند و آن را سیاه پوش می سازند که نمادی از شهادت امام حسین (ع) است.
شهرستان خوروبیابانک با 20 هزار نفر جمعیت در 420 کیلومتری شرق اصفهان واقع است.
9860 / 6022 خبرنگار : محسن فیروزی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.