به گزارش ایرنا، اگرچه برداشت گیاهان دارویی و خوراکی جرم محسوب می شود، اما هفته گذشته 2 متخلف ریشه کنی گیاهان مرتعی در منطقه دره کوره دشتروم از توابع شهرستان بویراحمد دستگیر و پس از تشکیل پرونده و سیر مراحل قضایی تا پایان تعطیلات روانه زندان شدند.
پنج دستگاه موتورسیکلت مربوط افراد سودجو از گونه های گیاهی که راکبان آنها متواری شده بود توسط یگان حفاظت منابع ملی کشف و با دستور مقام قضایی تحویل پارکینگ نیروی انتظامی شد.
از بیش از 2هزار گونه گیاهی کهگیلویه وبویراحمد 450گونه دارویی وخوراکی است.
با وجود اطلاع رسانی و اقدام های پیشگیرانه از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد اما این روزها در بازار شهرهای این استان انواع گیاه کوهی از جمله کنگر، بیلهر، انواع تره موسیر و کارده عرضه می شود.
برخی جوانان روستایی بیکار در حاشیه راههای اصلی کهگیلویه وبویراحمد اقدام به فروش گیاهان خوراکی به ویژه «بیلهر »و «کنگر» می کنند.
برداشت بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی سبب منقرض شدن این گونه ها در بسیاری از مناطق کهگیلویه وبویراحمد شده و رویشگاه این گیاهان ارزشمند اینک محدود به مناطق دوردست و کوهستانی شده و با این وجود هنوز از خطر برداشت بی رویه درامان نیستند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد گفت با وجود تمامی اقدام های پیشگیرانه اما برداشت گیاهان خوراکی و دارویی به دلیل پراکندگی طبیعت از سوی سودجویان حتی شهرستانهای مجاور ادامه دارد.
به ازای هر 20هزار هکتار طیبعت کهگیلویه وبویراحمد یک قرق بان فعالیت دارد.
جواد رحیمیان تصریح کرد که ریشه کنی گیاهان مرتعی از قبیل بیلهر، کرفس کوهی، تره کوهی و امثال این گیاهان ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
وی اظهارکرد که شماره تلفن 1504 آماده دریافت گزارش های مردمی درباره تخریب و تصرف در عرصه های ملی است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد بابیان اینکه چهار اکیپ شامل 12 نفر بر عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان حفاظت می‌کنند، تصریح کرد که با افرادی که اقدام به ریشه کنی گیاهان خوراکی و دارویی کنند برخورد شدید قانونی خواهد شد.
رحیمیان تصریح کرد که در ایام نوروز تا بیستم اردیبهشت سال 96 اکیپ‌های یگان حفاظت منابع طبیعی بر عرصه‌های رویشگاهی گونه‌های گیاهی از جمله در مناطق مله شوره، بیدسردره، دره کوره، درشک، نرماب و کوه های مارگون نظارت دارند.
براساس گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد 18 اکیپ ثابت وسیار کار نظارت بر منابع ملی را برعهده دارند.
مسئولان وکارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد برهمکاری بیشتر مردم، شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران برای جلوگیری از برداشت بی وریه گیاهان خوراکی تاکید دارند.
مساحت عرصه‌های منابع ملی کهگیلویه وبویراحمد یکهزار و 300هکتار است که حدود 400 هزار هکتار مربوط به شهرستان بویراحمد است.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
6162/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.